Wiadomości
Udostępnij:
Awarie i planowane wyłączenia prądu w Warszawie. Gdzie sprawdzić informacje?
-
18.01.2024 14:28
-
Aktualizacja: 14:12 18.01.2024
Wyłączenia i awarie w stołecznej sieci energii elektrycznej można zgłaszać na specjalnym portalu awaria.stoen.pl. Pozwala on również na podgląd obszaru objętego awarią w czasie rzeczywistym. Operatorem jest dostawca energii w mieście, czyli firma Stoen. Awarię można zgłosić za pomocą formularza, bez wychodzenia z domu, bez konieczności korzystania z infolinii i oczekiwania na połączenie. Platforma jest dostępna również z poziomu urządzeń mobilnych.
Portal planowanych wyłaczeń i awarii to narzędzie, dzięki któremu w prosty sposób można zgłosić awarię sieci elektroenergetycznej. Dostępne są również informacje, w jakim rejonie aktualnie występują potwierdzone awarie i wyłączenia dostaw energii z powodu prowadzonych prac technicznych.
Strona pozwala na podgląd obszaru objętego awarią w czasie rzeczywistym, w trakcie przywracania zasilania obszar awarii na mapie zmniejsza się. Portal podaje również planowany czas zakończenia danego wyłączenia.
Odbiorcy mogą zgłosić awarię za pomocą formularza, bez wychodzenia z domu, bez konieczności korzystania z infolinii i oczekiwania na połączenie. Platforma jest dostępna również z poziomu urządzeń mobilnych.
Portal obsługuje sieć elektroenergetyczną Stoen Operator Sp. z o.o., obejmującą Warszawę i kilka gmin ościennych.
Brak prądu — jaka przyczyna?
Przyczyny braku energii elektrycznej w domach mogą być następujące:
- awaria sieci energetycznej, np. uszkodzony kabel, zerwana sieć napowietrzna (burza, przewrócone drzewo) lub kradzież sieci;
- awaria instalacji domowej lub wewnętrznej linii zasilającej w budynkach wielolokalowych;
- modernizacja sieci, np. przyłączenie nowo wybudowanej sieci energetycznej, konserwacja stacji transformatorowej - są to prace planowane przez operatora. Standardowym sposobem informowania o nich są komunikaty na Portalu oraz ogłoszenia zamieszczane z 5-dniowym wyprzedzeniem w rejonie objętym planowym wyłączeniem;
- wstrzymanie dostaw z tytułu braku płatności za energię elektryczną.
Co zrobić gdy nie ma prądu?
Gdy nie ma prądu w mieszkaniu, należy sprawdzić bezpieczniki (korki) w tablicy rozdzielczej, zabezpieczenia przedlicznikowe na klatce schodowej oraz czy u sąsiadów i na klatce schodowej jest światło.
Jeśli zabezpieczenia są włączone oraz u sąsiadów i na klatce schodowej jest światło, to znaczy, że naprawa przyczyn braku energii w lokalu nie jest zadaniem dla pogotowia energetycznego Stoen Operator. Usterka nastąpiła najprawdopodobniej w instalacji wewnętrznej.
Z kolei gdy mamy do czynienia z zabudową jednorodzinną należy najpierw sprawdzić bezpieczniki w tablicy rozdzielczej, zabezpieczenia przedlicznikowe na zewnątrz budynku oraz czy w sąsiednich budynkach jest światło.
Jeśli zabezpieczenia są włączone oraz u sąsiadów i na ulicy nie ma światła, to najprawdopodobniej jest to planowane wyłączenie lub awaria.
Aby zgłosić awarię, należy zadzwonić na pogotowie energetyczne Stoen Operator pod numer 22 821 31 31 lub przesłać informację za pomocą formularza na Portalu.
Awarie w sieci i przerwy planowane
Realizacje prac, takich jak przyłączenia do sieci nowych odbiorców lub prace eksploatacyjne, mogą wiązać się z przerwami w dostawie energii. Są to najczęściej przerwy dłuższe i zaplanowane z wyprzedzeniem. O takich sytuacjach operator informuje odbiorców przed rozpoczęciem prac. W tym celu wywieszane są papierowe ogłoszenia w okolicy, a także zamieszczane komunikaty na Portalu.
Najczęściej awarie spowodowane są niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak silne wiatry, burze, intensywne opady śniegu i szadź, oraz uszkodzeniami związanymi z oddziaływaniem ludzkim, np. uszkodzenie linii, prace budowlane, kradzież przewodów z sieci.
Czytaj też: W stolicy obowiązuje karta praw osób w kryzysie bezdomności. Co gwarantuje?
Źródło:
Autor:
Cyryl Skiba/DJ
Kategorie: