Wiadomości
Udostępnij:
Kiedy pojedziemy trzecią linią metra? R. Trzaskowski: niedługo przetarg na projekt
-
19.12.2023 15:29
-
Aktualizacja: 10:31 25.12.2023
W ciągu najbliższych kilku dni ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie pierwszego etapu trzeciej linii metra. Taką informację podał w mediach społecznościowych prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Powstanie sześć nowych stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław.
Przed nami kolejny ważny krok na drodze do budowy trzeciej linii Metro Warszawskie. W ciągu najbliższych kilku dni ogłosimy przetarg na zaprojektowanie pierwszego etapu trzeciej linii metra (M3) – poinformował w mediach społecznościowych prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Wyjaśnił, że z istniejącą siecią metra nowy odcinek łączyć będzie się na stacji Stadion Narodowy i obejmie budowę sześciu stacji.
„Dalsza rozbudowa sieci metra to nasz priorytet. Nie bez powodu stanowi ona największą pozycję wśród inwestycji w budżecie na rok 2024” – podkreślił Trzaskowski.
Trzecia linia metra – trasa
W pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli – Gocławia, Grochowa i Kamionka. Dzięki temu mieszkańcy drugiej – pod względem liczby mieszkańców – dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min.
Ratusz podał, że z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.
„Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów, a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju” – wyjaśnił ratusz.
Projekt i co dalej?
Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, a uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).
Czwarta linia metra
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku za 3 lata – w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42 stacjami.
Czytaj też: Przestój na budowie placu zabaw w Parku Ujazdowskim. Jedna z najbardziej pechowych inwestycji?
Źródło:
Autor:
RDC /PA
Kategorie: