Są pieniądze na projekt IV linii metra. Ma ona połączyć dziewięć dzielnic [PLAN]

  • 14.03.2024 19:53

  • Aktualizacja: 19:44 14.03.2024

Radni Warszawy postanowili przeznaczyć 56 mln zł na prace przedprojektowe dla czwartej linii metra. M4 ma połączyć Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje. Przetarg może być ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a same prace przedprojektowe powinny się zakończyć do roku 2028.

Będzie mieć długość 26 km, połączy Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje. Stołeczni radni zadecydowali podczas sesji, że na prace przedprojektowe dla linii M4 przeznaczą 56 mln zł.

Po zakończeniu prac pasażerowie stołecznej komunikacji będą mogli korzystać z czterech linii podziemnej kolejki, która będzie liczyła 42 stacje. Długość metra będzie wówczas wynosić 44 km.

Z północy na południe

Linia M4 połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów.

We wstępnych założeniach – uwzględnionych masterplanie dla Warszawy do 2050 roku – linia M4 będzie mieć długość 26 km i 23 stacje, w tym 2 wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3, 8 stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni szlakowych.

Na jej trasie będzie kilka węzłów przesiadkowych do linii metra M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych; radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.

Zapewnienie środków finansowych przez miejskich radnych umożliwi ogłoszenie jeszcze w tym miesiącu przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej IV linii metra. Uzyskane analizy i dokumentacja pozwolą na precyzyjną lokalizację linii, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra i komunikacją naziemną.

Metrem do 9 dzielnic

Celem prac przedprojektowych jest m.in. potwierdzenie możliwości posadowienia stacji metra w danym miejscu. Wybrany w przyszłym przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, jak i istniejącą lub planowaną zabudową.

Ważne są również kwestie związane z kolejnymi krokami realizacji, kolejnością etapowania budowy itp. Analizowane będą również kwestie technologii i późniejszej eksploatacji, np. prowadzenia ruchu pociągów.

Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta – połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego.

Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2028 r.

Czytaj też: Będzie ścieżka rowerowa na Puławskiej. Wiemy, kiedy może ruszyć budowa

Źródło:

inf. prasowa

Autor:

RDC /PA