Zmiany na Dworcu Wschodnim przez budowę III linii metra

  • 25.12.2023 12:34

  • Aktualizacja: 10:06 26.12.2023

Duże zmiany czekają przestrzeń przed Dworcem Wschodnim w Warszawie. W ramach budowy III linii metra mają powstać dwa duże węzły przesiadkowe. Jednym z nich będzie stacja Dworzec Wschodni. Według planów ratusza przystanek tramwajowy ma zostać przeniesiony bliżej budynku dworca.

W związku z budową III linii metra na warszawskiej Pradze zmieni się organizacja ruchu i przestrzeń w okolicach Dworca Wschodniego.

Jak mówi wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, zmiany mają ułatwić podróżnym przesiadki.

– Aby odwrócić kolejność, którą mamy dziś, krawędzie do obsługi transportu indywidualnego będą położone dalej niż te dotyczące transportu zbiorowego. Przede wszystkim zależy nam na ułatwieniu przesiadek do metra i tramwaju – podkreśla Olszewski.

Trzecia linia metra – trasa

W pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli – Gocławia, Grochowa i Kamionka. Dzięki temu mieszkańcy drugiej – pod względem liczby mieszkańców – dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min.

Ratusz podał, że z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.

„Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów, a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju” – wyjaśnił ratusz.

Projekt i co dalej?

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, a uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

Czwarta linia metra

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku za 3 lata – w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42 stacjami.

Czytaj też: Przejście-widmo w Otwocku. Mieszkańcy nie wiedzą, jak mają przejść przez jezdnię

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Przemysław Paczkowski/PA