Rampa kolejowa stacji Warszawa Falenica w rejestrze zabytków

  • 02.04.2024 18:53

  • Aktualizacja: 18:54 02.04.2024

Rampa kolejowa stacji Warszawa Falenica przy ul. Patriotów 49A została wpisana do rejestru zabytków – poinformował we wtorek rzecznik mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Andrzej Mizera. Postępowanie przeprowadzono na wniosek Towarzystwa Miłośników Falenicy.

Obiekt związany z historią Falenicy i jej rozwojem stał się zabytkiem – chodzi o rampę kolejową stacji Warszawa Falenica.

Rampa posiada ważne w skali regionu wartości historyczne i naukowe. Stanowi relikt infrastruktury kolejowej z okresu budowy stacji Kolei Nadwiślańskiej w ówczesnych Willach Falenickich. Zachowała autentyzm substancji i formy z początku XX wieku – przekazał rzecznik mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Andrzej Mizera.

Nowy zabytek w Warszawie

Zabytkowa rampa jest związana z historią Falenicy i jej rozwojem. Wpłynęła na to m.in. inwestycja kolejowa – trasa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej, łącząca Mławę (na ówczesnej granicy prusko-rosyjskiej) z Kowlem na Wołyniu – oddana do użytku w 1877 r.

W roku 1897 rozpoczęto eksploatację III odcinka Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej łączącego stacje Otwock – Pilawa, potem Wawer i Celestynów.

Na trasie kolei rozwinęły się miejscowości letniskowe, m.in. tzw. Wille Falenickie, powstałe w 1895 r., w wyniku parcelacji folwarku Falenica. Około 1897 r. utworzony został w tej miejscowości przystanek Kolei Nadwiślańskiej, który został wzniesiony po zachodniej stronie torów.

Deportacje do Treblinki

Zabytek w czasie II wojny światowej był też świadkiem tragicznych zdarzeń związanych z deportacją ok. 8 tys. Żydów do obozu zagłady w Treblince.

Tragedia miała miejsce 20 sierpnia 1942 r. i dotyczyła 6,5 tys. ludności żydowskiej z getta w Falenicy i około tysiąca przegnanych w „marszu śmierci” z getta w Rembertowie oraz kilkuset przypędzonych z Otwocka, gdzie dzień wcześniej nastąpiła likwidacja getta.

Rampa kolejowa posiada wartości historyczne i naukowe. Jest materialnym świadectwem historii zagłady polskich Żydów. Objęcie jej ochroną konserwatorską leży w interesie społecznym – dodał Mizera.

Czytaj też: Jedyny taki w stolicy zabytek kolejowy został wpisany do rejestru [ZOBACZ]

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA