Nowe połączenie Woli z Ochotą. Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity

  • 28.03.2024 17:21

  • Aktualizacja: 17:26 28.03.2024

W czwartek na Dworcu Zachodnim koparka połączyła nowy tunel dla pasażerów ze starym przejściem podziemnym. Tym samym w grudniu Wola zyska nowe podziemne połączenie z Ochotą. Kopanie tunelu trwało trzy lata.

Nowe przejście podziemne pod Warszawą Zachodnią w pełni wykopane. Zgromadzeniu w tunelu dziennikarze najpierw usłyszeli głośne uderzenia. Po kilku chwilach ziemia zaczęła się osuwać, a w ścianie powstała mała wyrwa, w której ukazała się łyżka koparki. Tym samym na remontowanym Dworcu Zachodnim tunel podziemny łączący perony kolejowe i dwie sąsiednie dzielnice stał się całością. Kolejarze połączyli nowo budowaną halę dworcową i podziemny łącznik z istniejącym starym przejściem podziemnym.

- W ramach prac wywieźliśmy blisko milion ton gruzów - poinformował dyrektor kontraktu Jakub Konkiewicz. - Na potrzeby tego tunelu zużyte zostało blisko 15 tys. ton stali, około 60 tys. metrów sześciennych betonu. Więc gigantyczna ilość materiału, która pomimo tego ruchu kolejowego, o którym przed chwilą mówiłem, musiała być dostarczona precyzyjnie w konkretne miejsce i w konkretnym czasie - wyjaśnił.
   
- Na terenie przejścia powstaną 24 lokale usługowe - dodał Konkiewicz. - Które mogą być podzielone jeszcze na mniejsze, w zależności od potrzeb klienta. Naszym zadaniem tutaj jest przygotowanie w takim stanie deweloperskim pod późniejsze wykończenie już przyszłych najemców - tłumaczył.
  

Pasażerowie zyskają dogodne dojście do pociągów, a mieszkańcy nowe połączenie Woli z Ochotą. Nowe przejście będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu znajdzie się w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie.

- Dla pasażerów tunel będzie dostępny w grudniu 2024 r., kiedy większość tej inwestycji będzie już się kończyła. Zakładam, że wtedy ten tunel zostanie uruchomiony – powiedział prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Zaznaczył, że jest to termin udostępnienie tunelu od strony Woli. Zostanie jeszcze część od strony Ochoty, związana z segmentem Tramwajów Warszawskich.

W tej chwili, jak przekazali kolejarze, na dworcu budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ul. Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.

W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy.

- Przed Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się – zapewnili kolejarze.

Po przebudowie wszystkie perony na Dworcu Zachodnim będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji i szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 r.

Czytaj też: Koniec z jazdą po dziurach. Będzie remont drogi do Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adrian Pieczka/PL