Strefa płatnego parkowania w Warszawie będzie większa. Radni przyjęli uchwałę

  • 29.08.2024 19:04

  • Aktualizacja: 20:26 29.08.2024

Podczas czwartkowej sesji Rady Warszawy stołeczni radni zadecydowali o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Od 3 lutego przyszłego roku obejmie obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby. Przyjęty projekt uchwały zakłada też zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.

Stołeczni radni zadecydowali na sesji Rady Warszawy m.in. o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o kolejną część Mokotowa. Po dyskusji odbyło się głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 41 radnych, przeciw było 15 radnych.

Radny Koalicji Obywatelskiej Paweł Lech zapowiada, że strefa płatnego parkowania w Warszawie może być dalej rozszerzana.

— Jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach będziemy wprowadzali projekty, które rozszerzą strefę także dalej na kolejne dzielnice, czy właściwie te miejsca zabudowy, gdzie jest mało miejsc parkingowych — mówi Lech.

 

Co zakłada przyjęta uchwała?

Przyjęta uchwała o rozszerzeniu SPPN zakłada też zwiększenie zasięgu abonamentu rejonowego i zwolnienie z opłat za parkowanie pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne.

Zaproponowano w niej rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) od 3 lutego 2025 r. o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.

Drugim założeniem jest zmiana zasięgu abonamentu rejonowego na promień o długości 200 m od adresu zameldowania mieszkańca SPPN. Dotychczas wynosi 100 m i do 8 parkomatów w pobliżu (do 150 m).

Z opłat za parkowanie na obszarze SPPN zwolnione zostały pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne, a także zwiększone zostaną opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności.

Określono również hipotetyczny wpływ do budżetu związany z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 r. na miejsce postojowe, wyniósł ok. 4177 zł (funkcjonowanie SPPN w godz. 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tys. nowych miejsc parkingowych da dochód powyżej 27 mln zł.

Szacunkowy koszt realizacji (w postaci nowych parkomatów, zatrudnienia nowych pracowników, wdrożenia organizacji ruchu i organizacji obsługi kontroli) wyniesie około 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania i około 5 mln zł w kolejnych latach.

SPPN w Warszawie

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta.

Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ.

Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów.

Od listopada SPPN zacznie obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku.

Czytaj też: Będą podwyżki dla dyrektorów i nauczycieli szkół w Warszawie. Radni przyjęli uchwałę

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/DJ

Kategorie: