Wiemy, kiedy ruszy modernizacja linii otwockiej. Co z ekranami akustycznymi?

  • 05.04.2024 17:24

  • Aktualizacja: 20:20 05.04.2024

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Wawer — Otwock ruszy w przyszłym roku. Obecnie trwa pozyskiwanie pozwolenia na budowę i decyzji środowiskowej. Wciąż jednak nie wiadomo, czy w podwarszawskich miejscowościach pojawią się ekrany akustyczne, choć jeszcze w zeszłym roku sprawa wydawała się przesądzona.

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa Wawer — Otwock ruszy w 2025 roku. PKP PLK jest na etapie pozyskiwania pozwolenia na budowę toru nr 3 oraz decyzji środowiskowej na tor 4. Spółka planuje jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na ten odcinek. 

Krzysztof Pietras z Centrum Realizacji Inwestycji PLK zapowiedział, że w przyszłym roku ruszą prace.

Postępowanie przetargowe zamierzamy ogłosić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. Czas realizacji przewidujemy w granicach 34 miesięcy, może 30 miesięcy — poinformował Pietras.

Ile potrwają utrudnienia w stronę Otwocka?

Mieszkańców korzystających z pociągów na tym odcinku czekają utrudnienia. Jak dodał Pietras, ruch będzie ograniczony.

W pierwszym etapie chcemy wykorzystać jeden tor istniejący, który będzie musiał być zamknięty i budować tory trzy i cztery linii 506, prowadzić ruch tylko po torze numer jeden w kierunku Otwocka. Planuje, że około 10-12 miesięcy będziemy mieli duże utrudnienia, ale po nich praktycznie powinny zniknąć utrudnienia — powiedział Pietras.

W czerwcu, jak zapowiadają władze PKP PLK, ma zakończyć się przebudowa trasy Warszawa Wschodnia — Wawer. Koszt modernizacji odcinka Warszawa Wawer — Otwock to ponad 4 mld złotych.

Sprzeciw wobec ekranów akustycznych

Ekrany akustyczne mogą podzielić podwarszawskie miejscowości. Największy sprzeciw okazał Józefów. Mieszkańcy nie chcą ekranów akustycznych, bo ich zdaniem oszpecą krajobraz i zniszczą uzdrowiskowy klimat miasta.

Jeszcze w zeszłym roku burmistrz miasta Marek Banaszek mówił, że kwestia ekranów jest przesądzona.

Ekrany i ochrona przed hałasem. Obecność ekranów to nie jest kwestia wyboru, tylko kwestia obowiązujących norm i przepisów prawa przede wszystkim — podkreślał Banaszek.

Gdzie powstaną ekrany akustyczne?

Jak przekazał naszemu reporterowi Krzysztof Pietras z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych, decyzje nie została jeszcze podjęta i to gdzie powstaną ekrany, zależy od uzyskanej decyzji środowiskowej.

Na etapie decyzji środowiskowej przy czwartym torze będą określone pewnie parametry ustawiania tych ekranów akustycznych. Co będzie wynikało z decyzji środowiskowej, tam te ekrany powstaną — powiedział Pietras.

Prace związane z odcinkiem od Wawra do Otwocka przewidziane są na dwa lata. W ramach modernizacji odcinka Warszawa  Wawer — Otwock przebudowane zostaną stacje i przystanki: w Falenicy, Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Józefowie i Otwocku.

Czytaj też: Nie ma gdzie parkować, nie ma jak przejść. Chodnik na Mokotowie notorycznie zastawiony

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/DJ