Trzecia linia metra w Warszawie. Znamy wstępny przebieg trasy

  • 25.06.2020 10:33

  • Aktualizacja: 01:59 26.07.2022

Według wstępnych opracowań najkorzystniejszy dla mieszkańców byłby wariant: Dw. Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Gocław - napisała na Twitterze rzecznika warszawskiego ratusza Karolina Gałecka. Miasto otrzymało wstępny raport do studium technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Chodzi m.in. o analizę dotyczącą przebiegu linii i rozmieszczenia stacji.
Jak podała Karolina Gałecka, przetarg na projekt III linii najprawdopodobniej zostanie ogłoszony pod koniec roku, gdy gotowa już będzie kompleksowa koncepcja przebiegu trzeciej nitki podziemnej kolei.



Druga najludniejsza dzielnica

W czwartkowym komunikacie ratusz podkreślił, że Praga-Południe to druga pod względem liczby mieszkańców dzielnica Warszawy z bardzo intensywną zabudową mieszkaniową. Budowa metra na Pradze-Południe ma umożliwić sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław. Celem analizy było szczegółowe zbadanie trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3: dwóch zaproponowanych przez miasto, jednego - przez wykonawcę.

"W ramach zakończonego już pierwszego etapu prac otrzymaliśmy wstępny raport, zawierający wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji, informacje o otoczeniu planowanej trasy, uwarunkowania transportowe i techniczne, możliwości realizacyjne, powiązania stacji z innymi środkami komunikacji" - poinformował ratusz.

"Wyniki wstępnej analizy wariantów przebiegu linii i usytuowania stacji wskazują jednoznacznie jako najkorzystniejszy przebieg linii M3 na Pradze-Południe w lokalizacji: Dworzec Wschodni - wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska - wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna - po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska - wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław - wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego" - czytamy.

Przesiadka na Narodowym

Jak wskazano, autorzy opracowania zidentyfikowali "szereg dylematów i wniosków o charakterze planistycznym i projektowym", które zostaną przeanalizowane w drugiej fazie opracowania. Do końca roku ma powstać pełne opracowanie dotyczące przebiegu linii metra, które zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą wariantów. Stacją przesiadkową między II a III linią metra będzie stacja "Stadion Narodowy", a kolejną na planowanej linii - "Warszawa Wschodnia".

Jak tłumaczy ratusz, wykonane Studium Technicznego pozwoli na podjęcie kolejnych działań związanych z budową, takich jak badania geologiczne, studium wykonalności oraz projekty koncepcyjne oraz budowlane.

Źródło:

PAP

Autor:

PG