Magazyn dla e-commerce - Magazyn własny vs. Fulfillment

  • 01.09.2022 15:36

  • Aktualizacja: 06:30 06.09.2022

Zakładając sklep internetowy, stajesz przed wyzwaniem organizacji jego logistyki. Swoim zakresem obejmuje ona między innymi transport i magazynowanie towarów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak fulfillment, nie musisz się tym jednak zajmować samodzielnie. Z naszego poradnika dowiesz się, kiedy warto zainteresować się outsourcingiem logistyki, a kiedy lepiej prowadzić wewnętrzny magazyn e-commerce.

Magazyn dla e-commerce – jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego sklepu internetowego?

Własny magazyn e-commerce vs. fulfillment – czym się różnią te modele logistyczne?

Chcąc na własną rękę zajmować się logistyką magazynową w swoim sklepie internetowym, musisz wynająć, kupić lub wybudować odpowiednią przestrzeń do składowania towarów. Następnie konieczne okaże się zatrudnienie do niej wykwalifikowanych pracowników. To wszystko wiąże się oczywiście z niemałymi kosztami.

Jeśli chcesz zoptymalizować tego typu wydatki, wcale nie musisz prowadzić własnego magazynu e-commerce. Możesz skorzystać z usług profesjonalnych operatorów logistycznych, którzy zajmą się w Twoim imieniu nie tylko składowaniem produktów, ale także kompletacją i wysyłką zamówień do klientów końcowych. Usługa tego typu nazywana jest fulfillmentem.

Jak więc widzisz, istnieje zasadnicza różnica pomiędzy własnym magazynem a usługą fulfillmentu dla e-commerce. Decydując się na powierzenie logistyki firmie zewnętrznej, oszczędzasz na kosztach składowania towarów i wynagrodzeniach pracowników. Nie musisz także marnować czasu na procesy, które bezpośrednio nie przekładają się na rozwój Twojego biznesu. Co więcej, zyskujesz pewność, że logistyką magazynową zajmują się doświadczeni w tej dziedzinie profesjonaliści.

Prowadzenie własnego magazynu e-commerce – kiedy się sprawdzi?

Własny magazyn dla e-commerce oznacza konieczność zaplanowania całego procesu logistycznego, przygotowania do realizacji zamówień różnego typu i wdrożenia odpowiednich technologii. To przedsięwzięcie obejmujące również szkolenia personelu, budowanie relacji z przewoźnikami, zarządzanie stanami magazynowymi, regulacje prawne czy obsługę zwrotów. Dlaczego ktoś miałby zajmować się tym wszystkim samodzielnie, jeśli może wykorzystać w tym celu firmę zewnętrzną?

Fulfillment dla e-commerce nie jest rozwiązaniem dla każdego. Największe znaczenie ma w tym przypadku skala działalności. Małym, początkującym sklepom internetowym nie opłaca się bowiem budowa lub najem powierzchni magazynowej. Mogą więc albo wykorzystywać w tym charakterze prywatne garaże, albo zdecydować się właśnie na usługi logistyczne świadczone przez zewnętrznego operatora.

Prowadzenie własnego magazynu e-commerce to rozwiązanie przeznaczone dla dużych sklepów o sporych obrotach. Zyskają na nim także firmy, które chcą zachować kontrolę nad sposobem i jakością świadczenia usług związanych z logistyką. Przykładem może być zarządzanie metodami przechowywania, kompletowania i wysyłki produktów do klientów końcowych. Mając wpływ na te obszary, możliwości sprzedawcy w zakresie personalizacji przesyłek są znacznie większe – tym bardziej, że zewnętrzni operatorzy pobierają dodatkowe opłaty na przykład za niestandardowe opakowania.

Outsourcing logistyki sklepu internetowego – kiedy postawić na fulfillment?

Korzystanie z magazynu dystrybucyjnego w ramach fulfillmentu to rozwiązanie przeznaczone dla sprzedawców, którym zaczyna brakować zasobów do samodzielnego prowadzenia gospodarki magazynowej. Jeśli chcesz skalować swój biznes, oszczędzając czas i mądrze inwestując środki finansowe, możesz dużo zyskać na tym modelu.

Argumentem przemawiającym na korzyść fulfillmentu jest także poziom zaplecza, którym dysponują operatorzy logistyczni. Nowoczesne technologie i urządzenia pozostają często poza zasięgiem mniejszych sprzedawców, a mogą w ogromnym stopniu wpłynąć na organizację magazynu e-commerce, a pośrednio także na jakość świadczonych przez sprzedawcę usług. Mowa o takich rozwiązaniach jak zaawansowane systemy WMS (Warehouse Management Software) czy specjalne regały dostosowane do potrzeb różnych branż e-commerce.

Warto również zauważyć, że zewnętrzne firmy logistyczne mają dostęp do zdecydowanie bardziej atrakcyjnych stawek za usługi różnych podwykonawców. Ze względu na skalę swojej działalności i generowane obroty, mogą liczyć na obniżki u przewoźników, producentów opakowań itd. To z kolei przekłada się na mniejsze koszty ostateczne, ponoszone przez przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową.

Własny magazyn e-commerce a fulfillment – jakie są koszty każdego z rozwiązań?

Czytając tak wiele na temat optymalizacji kosztów magazynowania w fulfillmencie, można odnieść wrażenie, że jest to rozwiązanie pozwalające uniknąć wydatków na logistykę. Nic bardziej mylnego! Zewnętrzni operatorzy pobierają oczywiście wynagrodzenie za swoje usługi, choć faktycznie nie jest ono tożsame z kosztami samodzielnej obsługi zamówień.

Szacuje się, że w porównaniu z utrzymaniem własnego magazynu oszczędności płynące z fulfillmentu dla e-commerce wynoszą około 40% w skali roku. Jest to oczywiście wartość mocno uśredniona, ponieważ sytuacja każdego sprzedawcy internetowego jest zupełnie inna. Stąd też nie sposób jednoznacznie określić, jakiego budżetu wymaga prowadzenie wewnętrznego magazynu, a jakiego outsourcing logistyki.

Warto jednak zauważyć, że cechą charakterystyczną fulfillmentu dla e-commerce jest jego skalowalność. Oznacza to, że płacisz tylko za te zasoby operatora, które aktualnie wykorzystujesz. Dzięki temu nie ponosisz zbędnych kosztów, które obciążyłyby Twój budżet w przypadku utrzymywania własnej przestrzeni magazynowej.

Magazyn dla e-commerce – jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego sklepu internetowego?

Podsumowując, trudno jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie okaże się lepsze dla Twojego sklepu internetowego. Kluczowe znaczenie dla wyboru odpowiedniego modelu logistycznego będzie miała skala prowadzonej przez Ciebie działalności oraz jej sytuacja finansowa. Fulfillment najlepiej sprawdzi się w przypadku średnich firm e-commerce – takich, które nie są już w stanie samodzielnie zarządzać logistyką, ale jeszcze nie opłaca im się utrzymywanie własnych magazynów.

Chcąc dobrze zaplanować rozwój biznesu, zapoznaj się z ofertami takich operatorów jak na przykład M.B.B. Logistics i wybierz idealny model logistyczny dla swojego sklepu internetowego!

Kategorie: