Kolejny krok do realizacji dróg wokół lotniska CPK. Minister infrastruktury o nowej umowie

  • 14.02.2025 20:31

  • Aktualizacja: 19:50 14.02.2025

Spóła Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową na projektowanie i budowę ponad 90 km dróg wokół przyszłego lotniska — poinformował w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Spółka przekazała, że szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że spóła Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową na projektowanie i budowę ponad 90 km dróg wokół przyszłego lotniska.

„Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową z dziewięcioma firmami i pięcioma konsorcjami, spośród których zostaną wyłonieni wykonawcy odpowiedzialni za powstanie sieci ponad 90 km dróg” — przekazał na portalu X szef resortu infrastruktury.

Spółka CPK przekazała w komunikacie, że szacowana wartość kontraktu, to ponad 2,2 mld zł netto. Prace projektowe dla dróg mają rozpocząć się na początku 2026 roku, a budowlane w 2028 roku.

„To jeden z większych kontraktów budowlanych związanych z powstaniem infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania (CPK - PAP) (...). Podobnie jak poszerzenie autostrady A2, ważnej arterii łączącej Łódź i Warszawę, którą najszybciej będzie można dotrzeć na lotnisko podróżując samochodem czy autobusem” — podkreślił we wpisie w mediach społecznościowych Klimczak.

W komunikacie CPK wyjaśniono, że w ramach umowy poszczególne firmy i konsorcja będą mogły ubiegać się, w uproszczonym trybie przetargowym, o kontrakty na realizacje części zamówienia, które będą obejmowały prace projektowe, uzyskanie decyzji niezbędnych dla realizacji kontraktów oraz wykonanie robót budowlanych w zakresie układu drogowego łączącego lotnisko CPK z siecią dróg publicznych. Podkreślono, że w ramach zawartych umów wokół lotniska wybudowanych lub przebudowanych zostanie ponad 90 km dróg.

„Umowa ramowa pozwala na określenie najważniejszych warunków planowanej inwestycji, zapewnia elastyczność i daje możliwość długofalowej współpracy, a więc gwarantuje przewidywalność, która jest kluczowa dla biznesu. Wyłonione w przetargu firmy i konsorcja to liderzy na polskim rynku budownictwa drogowego, które gwarantują wybór najlepszych rozwiązań od projektowania do realizacji” — podkreślił prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie spółki.

Trzy części zadania

Spółka CPK przewiduje realizację zamówienia w podziale na trzy części. Pierwszą z nich ma być zaprojektowanie i budowa drogi od węzła „CPK Wschód” (bez węzła) do węzła „Baranów” na połączeniu z autostradą A2 (z węzłem).

W części drugiej zrealizowana zostanie Wschodnia Obwodnica Lotniska; odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie miejscowości Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła „CPK Wschód” (z węzłem).

Z kolei trzecia część prac została podzielona na dwa zadania - budowę Północnej Obwodnicy Lotniska oraz Zachodniej Obwodnicy Lotniska z włączeniem ich w istniejącą sieć drogową.

Czym jest CPK?

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

Czytaj też: Kolejne deportacje obcokrajowców z Polski. Jakie są najczęstsze przyczyny?

Źródło:

PAP