Wiadomości
Udostępnij:
Aktualizacja ram finansowych oraz czasowych. Jest decyzja Rady Ministrów ws. CPK
-
31.12.2024 13:31
-
Aktualizacja: 15:18 31.12.2024
Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią — poinformowała we wtorek kancelaria premiera. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł.
Rząd przyjął nową uchwałę ws. ustanowienia programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przygotowaną przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaktualizowano ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących CPK na lata 2024-2032 - podała we wtorek KPRM.
Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu „Polska w 100 minut” dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min.
Jak poinformowano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK itp.
Spółka CPK doprecyzowała z kolei, że na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczone 76,8 mld zł, a kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe. Ponadto po 2,5 mld zł mają kosztować projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe, a 1,7 mld zł przeznaczono na tabor dla Kolei Dużych Prędkości.
„W zaktualizowanym Programie Wieloletnim na lata 2024-2032 przyjęliśmy możliwe do dotrzymania harmonogramy prac CPK. Urealnione zostały również założenia finansowe Programu, co pozwoli nam krok po kroku zrealizować projekt CPK" – wskazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie resortu.
Szansa na skok cywilizacyjny?
Z kolei wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekonuje, że CPK to nie tylko inwestycja w przyszłość transportu w Polsce, ale także szansa na skok cywilizacyjny. „Naszym celem jest stworzenie jednego z najlepszych portów lotniczych na świecie, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, zapewniając nowe możliwości rozwoju całego kraju" – podkreślił.
W komunikacie kancelarii premiera zwrócono też uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem na nie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK – podano. Przekazano też, że w ramach CPK ma powstać terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
Przypomniano, że inwestycja obejmuje również węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem, który zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego. W ramach inwestycji do trzech pasów poszerzona zostanie też autostrada A2 między Warszawą a Łodzią. Ponadto w ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
Dodano, że w ramach programu prowadzone będą też działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na tzw. linii Y Warszawa–CPK–Łódź–Wrocław/Poznań. „Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego” – dodano.
We wtorek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała na platformie X również, że zmieniony przez rząd program CPK zwiększa o 15 mld zł finansowanie tzw. linii Y, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną. Szefowa MFiPR zwróciła też uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka ma ominąć Kalisz, co oznacza wykluczenie 400-tys. aglomeracji kalisko-ostrowskiej z dostępu do takiego środka transportu.
Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 r.
„Potrzebujemy dwutorowego rozwoju kolei w Polsce w ramach CPK. Dlatego w trosce o zrównoważony rozwój Polski, włączający także mieszkańców mniejszych miast, jako minister od rozwoju regionalnego zgłosiłam uwagę do przyjętego programu" – dodała szefowa MFiPR w mediach społecznościowych.
Do kiedy powstanie CPK?
Prezes spółki CPK Filip Czernicki mówił niedawno PAP, że nie jest możliwe powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2030 r., ale do 2032; a o harmonogramie prac powinni decydować fachowcy. Według prezesa CPK, wskazanie roku 2030 jako tego, w którym miałoby ruszyć centralne lotnisko jest nierealne.
„Przeprowadziliśmy wraz z inżynierami odpowiedzialnymi za budowę lotniska gruntowną analizę zaawansowania projektu i zrealizowanych już prac. Z pełną odpowiedzialnością wskazaliśmy jako realną datę zakończenia inwestycji rok 2032” – mówił PAP Czernicki.
Należąca do Skarbu Państwa CPK, to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. W grudniu spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział – do 49 proc. spółki CPK.
Czytaj też: Jak zmieniły się mazowieckie miasta w 2024 roku? Sprawdzamy najważniejsze inwestycje
Źródło:
Autor:
RDC /DJ
Kategorie: