Jutro decyzja premiera ws. CPK. K. Kleina z PO: To lotnisko pewnie powstanie

  • 25.06.2024 19:42

  • Aktualizacja: 19:42 25.06.2024

W środę premier Donald Tusk, wraz z innymi przedstawicielami rządu, wystąpią na konferencji prasowej, na której zakomunikują decyzję ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. O projekcie, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy, rozmawialiśmy w audycji „Start tygodnia”.

CPK to nie tylko lotnisko – to planowany węzeł przesiadkowy, który ma powstać w Baranowie, między Warszawą a Łodzią. Jutro premier Donald Tusk przekaże decyzję w sprawie portu, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

PRZYSZŁOŚĆ CPK | START TYGODNIA | POSŁUCHAJ AUDYCJI

Jak mówił w audycji „Start tygodnia” podsekretarz stanu w KPRM Marek Krawczyk z Polski 2050, ważne są głównie linie kolejowe.

– Koleje to kluczowy element tej inwestycji. Można nawet uznać, że dopiero pewnym zwieńczeniem całego projektu ma być lotnisko. Musimy się zastanowić, jak ten projekt ma dalej funkcjonować – powiedział.

Z kolei senator PO Kazimierz Kleina powiedział, że ta inwestycja zostanie zrealizowana, pytanie tylko kiedy.

– Pewnie to lotnisko powstanie, chociaż perspektywa zbudowania CPK jest dużo dalsza, niż zakładano pierwotnie. Dzisiaj mówi się, że to może być rok 2035, jest to więc dość odległa perspektywa. A i to trudno powiedzieć, że będzie możliwe, patrząc jak w innych krajach, z dużo większymi możliwościami, budowane są tego typu lotniska – zauważył.

Wiesław Różyński z PSL zaś powiedział, że jeśli dokumenty będą dobrze przygotowane, to terminy zostaną dotrzymane. Jego zdaniem audyty i nadzór są jednak bardzo potrzebne.

Na tym etapie można jeszcze usunąć pewne błędy. Otrzymujemy różnego rodzaju informacje odnośnie do linii kolejowych, czy one będą wszystkie realizowane zgodnie, czy nie. Ja jako samorządowiec wiem, że na terenie województwa lubelskiego te projekty nie były dobrze przemyślane – powiedział.

Stołeczna radna Martyna Jałoszyńska z Lewicy dodała natomiast, że linie kolejowe są kluczowym elementem tego projektu i trzeba je dobrze przemyśleć.

Nie chodzi tylko o linie do największych aglomeracji, ale również o miasta powiatowe. To tam mieszkają miliony ludzi i to oni przede wszystkim potrzebują być dobrze skomunikowani. CPK miało obejmować między innymi linie między Ostrołęką a Łomżą i Giżyckiem i to są miejscowości, dla których ten projekt jest kluczowy – zauważyła.

Z kolei poseł PiS Kazimierz Smoliński podkreślił, że w przypadku CPK nie ma mowy o gigantomanii.

Bardzo wielu Polaków uważa, że taki projekt powinien powstać. Myśmy przedstawili analizę, która jednoznacznie wskazała, że korzyści dla Skarbu Państwa mogą wynieść 200 miliardów do mniej więcej 2060 roku – powiedział.

Projekt CPK obejmuje budowę 12 nowych szybkich tras kolejowych, łączących różne regiony Polski z Warszawą i CPK, co łącznie daje prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Samo lotnisko ma obsługiwać początkowo 40 mln pasażerów rocznie, a docelowo 60 mln. Inwestycja miałaby być gotowa w 2035 r.

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek, pytany przez dziennikarzy o przyszłość CPK, mówił ostatnio, że „kluczowe procesy nie zostały zatrzymane”, a projekt wymaga urealnienia. Od lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury.

Czytaj też: Premier o handlarzach fentanylem: To dopiero początek pościgu, dopadniemy ich

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adam Abramiuk/PA