Wiadomości
Udostępnij:
To będzie rekordowy rok pod względem remontów tramwajowych w stolicy
-
06.02.2025 06:13
-
Aktualizacja: 07:43 06.02.2025
W tym roku stołeczni tramwajarze planują wykonać aż 34 zadania. Przebudowy wymagają torowiska na Marszałkowskiej, al. Niepodległości czy rozjazdy na placach Bankowym i Zawiszy. – Prace będą wykonywane głównie w miesiącach, kiedy ruch pasażerski jest mniejszy – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Prawie 10 km torów w stolicy do remontu – Tramwaje Warszawskie w tym roku wybudują lub wyremontują ponad 30 odcinków sieci tramwajowych. To rekordowy rok pod tym względem.
– Prace będą prowadzone w newralgicznych odcinkach sieci tramwajowej, gdzie występuje bardzo duży ruch tramwajów, więc też efekty naszych robót będą odczuwalne, odczuje je bowiem bardzo duża liczba pasażerów – mówi rzecznik spółki Witold Urbanowicz.
To oznacza spore utrudnienia, ponieważ oprócz remontów trwa budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego oraz dwóch odnóg istniejących już linii: na Rakowieckiej i na Stegny. Jak jednak mówi Urbanowicz, efekt będzie odczuwalny.
– Te remonty musimy przeprowadzić po to, żeby korzystanie z tramwajów było jak najbardziej wygodne, żeby zniknęły ograniczenia prędkości, a przejazd tramwajów był cichszy i płynniejszy. W tym roku skupiamy się na tych newralgicznych miejscach, które wymagają prac remontów w pierwszej kolejności – podaje.
W przyszłym miesiącu ruszy remont torowiska na wiadukcie przy Arkadii. Codziennie tym odcinkiem przejeżdża nawet 60 tramwajów na godzinę, Prace są konieczne, gdyż stan torów jest zły. Mają one potrwać około dwóch miesięcy.
– Tam na obydwu torach występują liczne ograniczenia prędkości. W ciągu dwóch miesięcy wyremontujemy torowisko. Zniesiemy w związku z tym na każdym torze pięć ograniczeń prędkości. Przejazd tramwajem między Śródmieściem, Żoliborzem i Bielanami usprawni się – zapewnia rzecznik TW.
Zakres prac obejmuje ponad kilometr toru pojedynczego. Ostatni remont odbył się w tym miejscu 23 lata temu.
Plan prac tramwajarzy na rok 2025
Remont torowiska na wiadukcie przy Arkadii
- Odcinek od ronda Radosława do wjazdu na most Gdański
- Wyłączony ruch tramwajowy: Rondo Radosława – Metro Marymont / Broniewskiego (montaż rozjazdu nakładkowego Broniewskiego/Matysiakówny)
- Zmiany COR (czasowa organizacja ruchu): zajęcie przyległego do torowiska pasa
ruchu w każdym kierunku - Czas trwania: ok. 2 miesiące
- Planowana realizacja: marzec – maj 2025 r.
Przebudowa torowiska w ul. Słomińskiego
- Wyłączony ruch tramwajowy: Rondo Radosława – Rondo Starzyńskiego i wzdłuż Międzyparkowej
- Zmiany COR: przy Międzyparkowej trzy etapy: całkowite zamknięcie jezdni południowej / całkowite zamknięcie jezdni północnej / zawężenie jezdni do jednego pasa; między Międzyparkową a Bonifraterską zajęta jezdnia przyległa do torowiska jezdnia w kierunku Centrum
- Czas trwania: ok. 3 miesiące
- Planowana realizacja: przełom czerwca / lipca – wrzesień 2025 r.
Remont torowiska w ul. Grójeckiej
- Odcinek: pl. Narutowicza – Banacha (bez przejazdu przez Wawelską)
- Przy okazji: remont przejazdów w al. Krakowskiej na wysokości Bakalarskiej i 1 Sierpnia oraz likwidacja wychlapek na całej trasie do pętli P+R Al. Krakowska
- Wyłączony ruch tramwajowy: Pl. Narutowicza – P+R Al. Krakowska
- Zmiany COR: zajęta przyległa do torowiska jezdnia w kierunku Centrum
- Czas trwania: ok. 2 miesiące
- Planowana realizacja: sierpień – I poł. października 2025 r. (w cieniu budowy tramwaju do Dw. Zachodniego i węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.)
Zielona Marszałkowska
- Przebudowa trasy na odcinku ul. Widok – Królewska – ok. 1 km
- Wyłączony ruch tramwajowy: Metro Ratusz Arsenał – Centrum (rozjazdy nakładkowe)
- Czas trwania: ok. 4 miesiące
- Planowana realizacja: czerwiec – październik 2025 r.
Pl. Bankowy + Marszałkowska
- Wymiana rozjazdów na pl. Bankowym
- Wyłączony ruch tramwajowy: pl. Bankowy – Dw. Wileński / pl. Bankowy – Femina / Metro Ratusz Arsenał – Centrum (w zależności od etapu)
- Czas trwania: ok. 1,5 miesiąca
- Planowana realizacja: maj – lipiec 2025 r.
Remont torowiska w węźle pl. Zawiszy
- Wyłączony ruch: Trzy etapy oddzielnie dla każdego wlotu (pl. Zawiszy – pl. Narutowicza / pl. Zawiszy – pl. Starynkiewicza / pl. Zawiszy – Kercelak)
- Zmiany COR: zamknięcia przejazdów po siedem dni (trzy etapy)
- Czas trwania: ok. 1 miesiąc (1–2 tygodnie na każdy wlot)
- Planowana realizacja: lipiec / sierpień 2025 r.
Remont przejazdu al. Niepodległości – al. Armii Ludowej
- Wyłączony ruch: Nowowiejska – pętla Kielecka
- Zmiany COR: dwa etapy (zamknięcie południowej / północnej części przejazdu)
- Czas trwania: ok. 2–3 tygodnie
- Planowana realizacja: przełom lipca i sierpnia 2025 r. (w cieniu zamknięcia związanego z budową torowiska w ul. Rakowieckiej)
Harmonogram obejmuje także m.in. takie prace jak:
- wymiana wybranych zwrotnic na pętli PKP Służewiec, w węźle al. Niepodległości / Nowowiejska (wlot zachodni), pl. Zbawiciela, Metro Młociny, Wiatraczna, Kercelak,
- remont odcinków torowiska i rozjazdów na Kieleckiej i Wołoskiej,
- naprawa torowiska w ciągu Młynarskiej i Obozowej (od Wolskiej do al. Prymasa Tysiąclecia),
- naprawa torowiska na skrzyżowaniu Andersa i Stawki,
- naprawa torowiska na skrzyżowaniu Targowa i 11 Listopada,
- naprawa torowiska w rejonie pętli Nowe Bemowo i ul. Piastów Śląskich,
- remont żeberka na Kijowskiej,
- remont torowiska w węźle Wolska / Skierniewicka,
- zielone torowiska w ciągu ul. Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, fragmencie Marszałkowskiej, na Grójeckiej i na przyczółkach wiaduktu w al. Jana Pawła II.
Daty i terminy tych prac są w trakcie uzgadniania.
Czytaj też: Puste miejsca parkingowe na Mokotowie. Efekt wprowadzenia SPPN
Źródło:
Autor:
Przemysław Paczkowski/PA