Nie mogą wyjechać z własnego osiedla. Paraliż na Sielcach przez prace drogowców

  • 13.09.2023 07:42

  • Aktualizacja: 13:38 13.09.2023

Sielce toną w korkach. Przez budowę tramwaju do Wilanowa i kolejne zmiany w organizacji ruchu, mieszkańcy maja olbrzymia trudność, żeby wyjechać z własnego osiedla. Szczególnie trudna jest sytuacja w rejonie ulicy Chełmskiej.

W środowy poranek  Chełmska jest ulicą, gdzie tworzą się największe korki. Kierowcy stoją na całej długości od Czerniakowskiej do Sobieskiego. By ruszyć, muszą odczekać 20 minut. Skutkiem jest zator na Bobrowieckiej. Kierowcy próbują skręcić w lewo w Chełmska.Tu jest największa trudność dla mieszkańców, żeby wydostać się z osiedla. Korek zaczyna się już na wysokości ulicy Kierbedzia.

Utrudnienia w ruchu maja związek z budową tramwaju do Wilanowa. Ta ruszyła rok temu i skutecznie uprzykrza warszawiakom życie.

Mieszkańcy kilometrowy odcinek jadą nawet 30 minut. - Właśnie spóźniłem się na rehabilitację. Miałem być pół godziny temu - usłyszał nasz reporter.

Zamiast kwadransa, 45 minut

Trudności mają też pasażerowie komunikacji miejskiej. Autobusy jeżdżące Belwederską i Sobieskiego opóźnione przez budowę linii tramwajowej do Wilanowa. Problemem jest zwężone skrzyżowanie Belwederskiej, Spacerowej, Gagarina i Sobieskiego.

- Zdajemy sobie sprawę że sytuacja jest tam trudna - mówi rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych. - Pasy są wąskie i mogą pojawiać się ubytki w nawierzchni. To powoduje opóźnienia w kursowaniu autobusów i to duże. Sytuacja jest tymczasowa i musimy sobie z tym poradzić, liczymy na to, że ta inwestycja szybko się skończy i wrócimy do normalnych możliwości prowadzenia tam ruchu autobusowego - tłumaczy.

   
Także piesi mają duże trudności w poruszaniu się w tej okolicy. Codziennie inna droga do pracy - mówią i dodają, że trasa do metra zajmuje im zamiast wcześniejszych 15 minut, aż 45.
 
   
Zgodnie z zapewnieniami Tramwajów Warszawskich sytuacja w tej okolicy ma poprawić się do końca tego roku. Częściowo zostanie otwarta ulica Spacerowa, co ma rozluźnić ruch na skrzyżowaniu.

Ślepa Sułkowicka, skręt w Sielecką, Nabielaka bez zmian

Od poniedziałku, 11 września, kierowcy jadący ulicą Gagarina od strony Czerniakowskiej muszą skręcić w lewo na skrzyżowaniu z Górską. Dalej ten pas jezdni jest zamknięty (z wyłączeniem dojazdu do posesji).

Ulica Sułkowicka straciła swoje połączenie z Gagarina. Został na niej wprowadzony ruch dwukierunkowy, tak aby można było w nią wjechać i wyjechać z niej od strony Belwederskiej.

U zbiegu Gagarina z Sielecką, podróżujący od strony Czerniakowskiej, również mają możliwość skrętu w lewo w stronę Chełmskiej.

Na ulicy Nabielaka utrzymany został ruch jednokierunkowy od Belwederskiej do Gagarina. W poniedziałek, 18 września, w rejonie Sułkowickiej zostanie przywrócona poprzednia organizacja ruchu.

Autobusy na innych trasach

Autobusy linii 131 jadące w stronę Dworca Centralnego ominą utrudnienia ulicami Sielecką, Chełmską, Dolną, Puławską i Waryńskiego. Linia 167 w kierunku Starego Bemowa jedzie Czerniakowską i Trasą Łazienkowską. 168 i 180 w drodze na Spartańską i Chomiczówkę ominą utrudnienia Sielecką, Chełmską i Belwederską. Autobusy nocne N31 i N81 na Dworzec Centralny z Jana III Sobieskiego jadą prosto Belwederską. 

Zmianie uległa lokalizacja przystanku Stępińska 52 – znajdującego się do tej pory na ulicy Gagarina. Na czas robót został przeniesiony na Sielecką w kierunku Chełmskiej – około 100 metrów od skrzyżowania z ulicą Gagarina.

Opóźnienia na budowie

Inwestycja spowodowała też zamknięcie ulic Spacerowej i Goworka, nie będą one przejezdne pomimo wcześniejszych zapewnień ratusza o ich otwarciu we wrześniu. Potwierdził to rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

"Wykonawca przesuwa termin otwarcia ulic Goworka i Spacerowej na listopad" - powiedział Dutkiewicz. Dodał, że powodem przesunięcia jest opóźnienie prac "na ciepłociągu".

Na początku września udało się przywrócić ruch tramwajowy na Puławskiej, niestety jeżdżą tamtędy tylko 3 linie, a nie 5 jak przed zamknięciem. Na Puławską wrócili także kierowcy. Do dyspozycji w stronę centrum mają dwa pasy ruchu, dalej jadą do Waryńskiego. Nadal jest zamknięty odcinek do placu Unii Lubelskiej.

Gorzej jest w stronę Mokotowa. Ulica Waryńskiego tuż przed Puławską zwęża się do jednego pasa i kierowcy muszą odstać tu swoje. Rozkopany jest 6-kilometrowy odcinek w ciągu ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej. Na ulicy Sobieskiego do dyspozycji jest tylko jeden pas ruchu w każdą stronę. Szczególnie ciężka sytuacja panuje na odcinku między ulicami Spacerową a Dolną. Korek w stronę Wilanowa tworzy się tam przez cały dzień. Światła przy Dolnej przepuszczają tylko po kilka pojazdów. Pasażerowie samochodów i autobusów tracą tam mnóstwo czasu.

Z kolei na skrzyżowaniu ulic Spacerowej i Sobieskiego piesi poruszają się po rozkopanych chodnikach i muszą lawirować między wykopami. Skarżą się też kierowcy autobusów. Jedna z pań prowadzących pojazd na linii 519 opisała sytuację w mediach społecznościowych.

"Ruch jest dwukierunkowy, a autobusy albo nie mogą się minąć, bo jest po prostu za wąsko albo mijają się na styk. Pachołki często są porozstawiane byle jak, wystające na pas ruchu. Kierowcy osobówek potrafią jechać pod prąd, bo linie są widać za mało widoczne (...). Od Belwederskiej po Wilanowską dziura na dziurze, zapadnięte płyty betonowe. Idzie stracić koła! (…) To jest dramat organizacyjny i w ogóle" - napisała kobieta.

Sprawę skomentowały Miejskie Zakłady Autobusowe.

"Potwierdzamy, że sytuacja na ulicy Sobieskiego jest trudna. Pasy są wąskie i mogą pojawiać się ubytki w nawierzchni. To powoduje opóźnienia w kursowaniu autobusów i to duże. Sytuacja jest tymczasowa i musimy sobie z tym poradzić, liczymy na to, że ta inwestycja szybko się skończy i wrócimy do normalnych możliwości prowadzenia tam ruchu autobusowego" - powiedział Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA.

Utrudnienia na ulicy Sobieskiego i alei Rzeczpospolitej potrwają jeszcze kilka miesięcy. Termin prac zapisany w umowie z wykonawcą, firmą Budimex, mija w styczniu 2024 roku. Linia tramwajowa do Wilanowa będzie miała łączną długość blisko 19 kilometrów. Połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Czytaj też: Utrudnienia na S8 na węźle Radzymin Płd. w kierunku Białegostoku

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PL