Trzy razy w roku można zawiesić bilet długookresowy w Warszawie

  • 01.07.2023 12:19

  • Aktualizacja: 12:03 01.07.2023

Możliwość zawieszenia bilety długookresowego pozostanie w Warszawie na stałe. Tak zdecydował prezydent miasta Rafał Trzaskowski, podpisując zarządzenie w tej sprawie. Bilet można zawiesić trzy raz w roku, muszą być jednak spełnione pewne warunki.

Pasażerowie warszawskiej komunikacji mogą nadal zawieszać ważność biletów długookresowych. Prezydent Warszawy zdecydował o pozostawieniu takiej możliwości – poinformował stołeczny ratusz.

Wprowadziliśmy takie rozwiązanie w czasie epidemii COVID, gdy rządowe ograniczenia życia społecznego spowodowały, że wiele osób nie jeździło do pracy czy szkoły i nie korzystało z kupionych przez siebie biletów – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Dzięki zawieszeniu niewykorzystany okres ważności biletu mogli wykorzystać w innym terminie. Wprowadzamy taką możliwość na stałe, to ułatwia korzystanie i zachęca do korzystania z transportu publicznego – dodał.

Prezydent Warszawy podpisał zarządzenie utrzymujące zawieszanie biletów. Dotychczasowe zarządzenie obowiązywało tylko w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19. Od 1 lipca w Polsce stan zagrożenia przestaje obowiązywać. Nowe zarządzenie prezydenta zawieszanie/odwieszanie biletów wprowadza na stałe.

Jak zawiesić bilet w Warszawie?

W dalszym ciągu zawiesić można bilet długookresowy 30- lub 90-dniowy – ważny w dowolnej strefie biletowej, także bilety warszawiaka, metropolitalne, roczne dla rodzin z trojgiem dzieci oraz Bilety Seniora. Niewykorzystany czas ważności biletu można przekodować na inny termin. Zawieszać i odwieszać można także bilety w aplikacji mobiWawa.

Podobnie jak dotychczas, zawieszenie biletów możliwe jest trzy razy w roku kalendarzowym, jednak pod określonym warunkiem – bilet może zostać zawieszony na nie mniej niż 5 kolejnych dni kalendarzowych. Gdy okres ważności biletu jest krótszy niż 5 dni, nie ma możliwości jego zawieszenia.

Termin zawieszenia biegnie od dnia zgłoszenia zawieszenia przez pasażera do dnia poprzedzającego jego odwieszenie. Pasażer nie dokona kolejnego zawieszenia, jeżeli wcześniej zawieszony bilet nie został odwieszony.

Zasady zawieszania i odwieszania biletów są proste. Sama procedura zajmuje dosłownie chwilę. Wystarczy wejść na stronę https://zawieswkm.wtp.waw.pl/ i podać numer karty, na której zakodowany jest bilet.

Bilet można odwiesić także za pośrednictwem tejże strony lub osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.

Na ile można zawiesić bilet?

W rozporządzeniu określony został również maksymalny termin dokonania zakodowania niewykorzystanej liczby dni zawieszonego biletu – wynosi on 6 miesięcy od dnia zgłoszenia jego odwieszenia. W przypadku braku zgłoszenia odwieszenia przekodowanie możliwe jest w terminie 6 miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego kontraktu. Nieco inaczej jest w mobiWawie. W aplikacji po odwieszeniu biletu automatycznie jego ważność jest przedłużana o niewykorzystany okres.

„Odwieszenie ważności biletu zapisanego na karcie miejskiej (lub innym nośniku zaakceptowanym przez ZTM) za pośrednictwem strony internetowej nie spowoduje automatycznego przekodowania niewykorzystanego okresu ważności dni na inny termin. Taka operacja możliwa jest wyłącznie w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Należy także pamiętać, że termin ważności odzyskanej w ten sposób części biletu zaczyna biec od momentu jej przekodowania” – wyjaśnił ratusz.

W mobiWawie bilety zawiesza się i odwiesza bezpośrednio w aplikacji, bez używania strony internetowej.

Czytaj też: Teatralne lato – czas start! Co dobrego w kulturze na wakacje?

 

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA

Kategorie: