Wiadomo, którędy pobiegnie nowa linia tramwajowa przez Żerań na Tarchomin

  • 11.09.2023 20:24

  • Aktualizacja: 20:26 11.09.2023

Jest wstępny plan budowy tramwaju na Żeraniu. Wiadomo, którędy pobiegnie nowa linia tramwajowa przez Żerań na Tarchomin – poinformował rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Wiemy już, którędy pobiegnie nowa linia tramwajowa przez Żerań na Tarchomin. Opublikowano bowiem wstępny plan budowy tramwaju na Żeraniu.

Rzecznik Tramwajów Warszawskich wyjaśnił, że dokładny przebieg pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która jest kolejnym etapem tej inwestycji.

Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przenalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też, gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. Cała dokumentacja składa się 12 tomów opracowań po kilkadziesiąt stron każdy – wyjaśnił Maciej Dutkiewicz.

Nowy tramwaj na Żeraniu

Tramwajarze zaplanowali, że tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej.

Nowa trasa dalej pobiegnie mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking „park and ride”. W tym miejscu trasa rozdzieli się na dwie części.

Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską, by połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około 4 km – podał rzecznik.

Druga – o długości około 1 km – skierowana zostanie w stronę przystanku kolejowego Warszawa Żerań.

Przebudowa zjazdów z Trasy Toruńskiej

Zaplanowano budowę łącznie siedmiu przystanków. – Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z Trasy Toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel – wyjaśnił Dutkiewicz.

Przekazał, że kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne.

Tramwajarze planują ogłosić przetarg na to zadanie na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad dokumentami mają potrwać kilkadziesiąt miesięcy.

– Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Aktualny zakłada budowę w latach 2029-2032. Wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych. Dodatkowe fundusze – na przykład z UE – mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy – wyjaśnił Dutkiewicz.

Czytaj też: „800 metrów jechałem pół godziny”. Paraliż przez budowę tramwaju do Wilanowa

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA