Wiadomości
Udostępnij:
Warszawa. Będzie metro na Wilanów? Rzeczniczka ratusza: budowa tramwaju tego nie wyklucza
-
04.09.2022 10:34
-
Aktualizacja: 18:02 09.09.2022
Budowa linii tramwajowej do Wilanowa dzisiaj, nie wyklucza w przyszłości wybudowania tam metra - powiedziała rzeczniczka stołecznego ratusza Monika Beuth-Lutyk, zapytana, dlaczego do Wilanowa budowany jest tramwaj, a nie metro. Zaznaczyła, że miasto zleca i prowadzi analizy i projekty rozwoju transportu publicznego w perspektywie co najmniej 20 lat. Już teraz w wielu dzielnicach mamy i metro, i tramwaje, i autobusy, do tego Veturillo - podkreśliła.
- Tego typu strategiczne decyzje zawsze są poprzedzone opiniami ekspertów, konieczne jest przeanalizowanie choćby warunków geologicznych, hydrologicznych etc. Są także względy ekonomiczne i możliwość dowiązania takiej, czy innej trasy, do układu komunikacyjnego - powiedziała Monika Beuth-Lutyk.
Trasa tramwaju na Wilanów rozpocznie się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej z Goworka. - Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona właśnie ulicą Goworka i Spacerową - mówił w marcu prezydent Warszawy podczas podpisania umowy na budowę tej trasy. Potem pojedzie Belwederską, Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Pętla dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. W sumie powstanie 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w stolicy podstacja podziemna.
7,5 km zielonego torowiska
Wykonawca ma 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie od ulicy Puławskiej do skrzyżowania z ulicą Świętego Bonifacego. Zaplanowano również oddzielną inwestycję, którą jest odnoga wzdłuż ulicy Gagarina do Czerniakowskiej. Nowa trasa będzie liczyła 7,5 kilometra zielonego torowiska.
- Na całym odcinku inwestycji o długości 7,5 km trzeba usunąć 179 drzew znajdujących się w pasie pomiędzy jezdniami, gdzie będą biegły tory tramwajowe. Liczba pozostałych drzew do usunięcia to 195 - poinformował w sierpniu rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Posadzone zaś zostaną 624 nowe drzewa. Będą to lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe.
Warszawiacy z Wilanowa do centrum dojadą w 30 minut. Koszt inwestycji to 685 milionów złotych. Warszawa dostanie na tę inwestycję dofinansowanie z Unii Europejskiej.
- Z uwagi na konieczność rozłożenia ciężarów finansowych przez budżet miasta kolejne inwestycje będą realizowane w latach 2024-25. Mowa o docinku wzdłuż Rakowieckiej oraz o odcinku wzdłuż Bitwy Warszawskiej, który dowiąże do budowanego tunelu na Dworcu Zachodnim - przekazał prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski. Jak zaznaczył, nową trasę obsługiwać będzie 50 nowych tramwajów marki Hyundai, których dostawy nie są opóźnione. - Nie ma niebezpieczeństwa, że na nowo wybudowanej trasie nie będzie miało co jeździć - podkreślił Bartelski.
- Zrobimy wszystko, żeby w połowie przyszłego roku przynajmniej część linii tramwajowej została uruchomiona. Plan i harmonogram przewiduje, że prace zostaną zakończone głównie w drugiej dekadzie 2023 roku - zdeklarował prezes Budimexu Artur Popko.
Gigantyczne utrudnienia
Budowa tramwaju na Wilanów rozpoczęła się w sobotę, 27 sierpnia, i spowodowała gigantyczne utrudnienia na Dolnym Mokotowie. Na ulicach Goworka, Spacerowej i Jana III Sobieskiego – od ulicy Puławskiej do Beethovena wprowadzona została czasowa organizacja ruchu. Tramwaje nie jeżdżą ulicą Puławską, pomiędzy Madalińskiego a placem Zbawiciela.
Tramwaje zostały wycofane z Marszałkowskiej i Puławskiej na odcinku od pl. Zbawiciela do Madalińskiego. Autobusy jadące z Mokotowa w kierunku Śródmieścia zostały skierowane na trasy objazdowe. Nie jeżdżą tramwaje linii 10, 14 i 18.
Przy ul. Dworkowej powstała tymczasowa pętla, na którą podjeżdżają tramwaje dwukierunkowe z Wyścigów i Służewca, a także autobusy zastępcze z placu Konstytucji.
Utrudnienia w tym rejonie potrwają półtora roku.
Czytaj też: Ciąg dalszy przebudowy pl. Trzech Krzyży. Od wtorku utrudnienia
Źródło:
Autor:
Patrycja Lorenc
Kategorie: