Będą nowe buspasy na Ochocie. Pierwsze już w tym tygodniu

  • 04.09.2024 04:38

  • Aktualizacja: 19:20 04.09.2024

Na ulicach warszawskiej Ochoty powstaną nowe buspasy. Mają one ułatwić przejazd autobusom komunikacji miejskiej w czasie budowy linii tramwajowej na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pierwszy buspas pojawi się na ul. Szczęśliwickiej.

Nowa trasa tramwajowa na Ochocie to nie tylko układanie torów i budowa przystanków. W pierwszej kolejności trzeba uporządkować wszystkie kolidujące instalacje podziemne. Dodatkowo w przypadku tramwaju do dworca Warszawa Zachodnia należy wykonać tunel.

To wszystko powoduje utrudnienia w ruchu drogowym. Pierwsze prace na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. rozpoczęły się w czerwcu, a od sierpnia zwężony jest fragment ulicy – pomiędzy ulicą Szczęśliwicką a parkiem Pięciu Sióstr.

Aby ułatwić poruszanie się w tym rejonie komunikacją miejską, wykonawca został zobowiązany do urządzenia buspasów.

Buspas na ulicy Szczęśliwickiej

Od środy, 4 września, od godziny 22:00 do czwartku, 5 września, do godziny 8:00 budowniczowie tramwaju będą wyznaczali buspas na ulicy Szczęśliwickiej, pomiędzy Opaczewską a Kopińską.

Ułatwi on wyjazd autobusów linii 184 z pętli Szczęśliwice w kierunku ulicy Sokołowskiego „Grzymały” i dalej do Dworca Zachodniego oraz 154 i 172, które jadąc w stronę dworca, skręcają z Bitwy Warszawskiej w Szczęśliwicką.

Wyznaczenie buspasa wymaga likwidacji azyli na przejściach dla pieszych u zbiegu z ulicami Dobosza i Częstochowską. W zamian, na tych dwóch skrzyżowaniach oraz przy Rokosowskiej, zamontowane będą progi zwalniające.

Na fragmencie od ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Częstochowskiej ustawiony zostanie zakaz postoju – pomiędzy Rokosowską a Częstochowską także na wyznaczonych miejscach parkingowych. Na jezdni w kierunku ulicy Dickensa taki zakaz będzie obowiązywał przed skrzyżowaniem z ulicą Dobosza.

Buspas na ulicy Kopińskiej

Nowy odcinek buspasa łączy się z ciągiem ulic, na których funkcjonuje wydzielony pas ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego (i dopuszczonych pojazdów). To około 9 kilometrów pasa, który – z krótkimi przerwami wynikającymi z remontu wiaduktów Trasy Łazienkowskiej i organizacji ruchu – prowadzi od Ronda Wiatraczna aż do Alej Jerozolimskich.

Odcinek na ulicy Sokołowskiego „Grzymały” został wykonany przez kolejarzy w związku z robotami w tunelu przy Dworcu Zachodnim. Prace te zakończyły się z końcem sierpnia, wszystkie części tunelu są ponownie przejezdne i teraz buspas będzie służył podczas budowy linii tramwajowej na Bitwy Warszawskiej 1920 r.

W kolejnych etapach budowy, przy zmianie organizacji ruchu, również przewidziane są ułatwienia dla komunikacji miejskiej.

Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia

Trasa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Aż 900 metrów torów będzie „zielonych”, pokrytych rozchodnikiem.

Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika – kwadrans.

Według szacunków rocznie z nowej trasy będzie korzystać ponad milion pasażerów. Po wybudowaniu wszystkich odcinków tramwaju do Wilanowa połączenie z drugim co do wielkości dworcem w Warszawie zyskają również mieszkańcy Woli i Bemowa.

Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.

Tramwaje Warszawskie uruchomiły punkt informacyjny budowy na terenie dawnej bazy MPT przy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – wejście przy przystanku autobusowym Szczęśliwicka 01 (w kierunku Grójeckiej). Punkt będzie dostępny w godz. 13:00–18:00, od poniedziałku do piątku. Z informacjami o nowej linii tramwajowej można zapoznać się także na stronie inwestycji tramwajdowilanowa.pl

Czytaj też: „Nawet w dzień boję się tam zajrzeć”. Dawny bazarek na Ochocie „straszy” mieszkańców

Źródło:

inf. prasowa

Autor:

RDC /PA