Transport w dawnej stolicy. Konne omnibusy i zabytkowe tramwaje znów wyjadą na ulice Warszawy

  • 21.06.2017 18:30

  • Aktualizacja: 22:37 25.07.2022

Tego lata pojedziemy przez Warszawę tak, jak mieszkańcy przed wojną. Na ulice wyjadą zarówno zabytkowe tramwaje turystyczne, jak i konne omnibusy, które były niegdyś pierwszym środkiem komunikacji publicznej w stolicy.
Tramwaje Warszawskie ponownie zapraszają zarówno mieszkańców miasta, jak i turystów na zwiedzanie Warszawy z okien zabytkowych pojazdów, nawiązujących do historii komunikacji miejskiej.



Omnibusy konne wyruszą w pierwszą podróż w sobotę 24 czerwca. Będą kursować do końca wakacji, w każdy weekend od 14 do 20. Trasa przejazdu prowadzi od Podwala (przystanek Kolumna Zygmunta 01) poprzez ulicę Freta (przystanek Barbakan 02 i przystanek Rynek Nowego Miasta 03) - ulicę Świętojerską – Plac Krasińskich (przystanek Plac Krasińskich 04) – ulicę Miodową i Senatorską. Wycieczka kończy się na Podwalu (przystanek Kolumna Zygmunta 01). Licencjonowany przewodnik mówiący w języku polskim, angielskim i niemieckim, przybliży pasażerom historię pojazdów oraz historię miasta podczas podróży.

Omnibusy - pierwszy środek komunikacji publicznej w Warszawie

W Warszawie pierwszym środkiem komunikacji publicznej były właśnie omnibusy. Pojawiły się one w 1822 roku, jako pojazdy służące do przewozu osób z okazji większych uroczystości lub niedzielnych przejazdów do podwarszawskich miejsc wypoczynku (np. Bielany, Królikarnia, Marymont, Wilanów). Prędkość podróży nie była oszałamiająca - 4 km/h, ale nowe pojazdy zdecydowanie ułatwiały przemieszczanie się i były witane z entuzjazmem. Regularne kursowanie omnibusów rozpoczęło się w 1836 roku i stało się zalążkiem pierwszej komunikacji publicznej w Warszawie.



W 1866 roku zostały uruchomione omnibusy żelazne na linii łączącej dwa najważniejsze dworce kolejowe Warszawy. Rozwój tramwajów konnych w dalszych latach zapoczątkował zmianę profilu wykorzystania omnibusów. Cześć z nich zostało sprzedanych furmanom oraz poczthalterom. Coraz częściej też dawne omnibusy miejskie wyruszały na trasy międzymiastowe. Chociaż tramwaje konne zyskiwały coraz większą popularność, wciąż nie docierały wszędzie tam, gdzie mogły dotrzeć omnibusy. Stąd te ostatnie nadal były bardzo intensywnie eksploatowane. Punkt kulminacyjny rozwoju omnibusów w Warszawie nastąpił w 1904 roku, wówczas kursowało ich aż 128.



W 1907 roku Zarząd Tramwajów zakupił kolejnych 12 omnibusów z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży wyposażenia (uprzęży, sprzętu, itp.) po likwidowanych stopniowo tramwajach konnych. Nowe omnibusy w kolorze żółtawym zostały próbnie uruchomione 16 października 1908 roku na trasie Nowe Miasto - Krucza. Miały po 15 miejsc siedzących i sześć stojących. Pojazdy te były już jednak wykorzystywane sporadycznie, co świadczyło o nieuchronnym końcu ery masowej komunikacji konnej w Warszawie. Na wiele kolejnych lat filarem stołecznej komunikacji publicznej stał się tramwaj elektryczny.

Zabytkowe tramwaje turystyczne

Już w najbliższy weekend w trasę wyruszy turystyczna linia tramwajowa „T”. Wszyscy chętni będą mogli się poczuć jak mieszkańcy dawnej Warszawy. Podczas wybranych kursów spotkać będzie można przewodnika.



Nie będzie słynnych „winogron”, czyli pasażerów wiszących przy drzwiach zatłoczonego tramwaju w pierwszych, powojennych latach, ale i tak atrakcji na pewno nie zabraknie. Piski na zakrętach, charakterystyczny dzwonek ostrzegający pasażerów, czy konduktor z tradycyjnym dziurkaczem w ręce - to stałe elementy linii turystycznej "T". Dla wielu mieszkańców stolicy i turystów to może być okazja, żeby zobaczyć, jak dawniej podróżowało się po Warszawie.

Źródło:

ZTM

Autor:

RDC