Stary wiadukt znika z centrum Radomia. Rozpoczęła się rozbiórka [ZDJĘCIA]

  • 20.07.2023 17:16

  • Aktualizacja: 07:50 21.07.2023

Stary wiadukt w ciągu ulic Żeromskiego i Lubelskiej w Radomiu przechodzi do historii. Rozpoczęła się właściwa rozbiórka obiektu. Teren wokół placu budowy został ogrodzony, wjechał ciężki sprzęt. Wykonawca rozpoczął burzenie starej budowli od strony ulicy Metalowej.

Rozpoczęła się rozbiórka wiaduktu w ciągu ulic Żeromskiego i Lubelskiej w Radomiu.

- Pierwsze prace dotyczyły demontażu lamp oświetleniowych i barier - informuje Dawid Puton, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji. - W tym momencie na placu budowy pojawił się już ciężki sprzęt. Mamy dźwig, który płyta po płycie i filar po filarze będzie rozbierał samą konstrukcję - tłumaczy. 
   
Rozbiórka może potrwać kilka lub kilkanaście tygodni. Następnym etapem prac ma być sprawdzenie, czy pod wiaduktem nie ma ukrytych zabytków, które mogłyby zainteresować historyków lub archeologów.
   
- Jeśli pod wiaduktem znajdzie się coś, co może zaciekawić historyków, mowa tutaj oczywiście o macewach, będzie należało te macewy zabezpieczyć i dopiero potem wykonawca przystąpi do dalszych prac związanych z budową tych dwóch obiektów, które będą stały obok siebie - dodaje Puton.


Jeśli eksperci nie znajdą tam nic interesującego, automatycznie prace budowlane pójdą dalej.

- Następnym krokiem wykonawcy będą prace związane z rozkładaniem wszelkiego rodzaju sieci. Mowa tutaj o sieciach telekomunikacyjnych, sieciach energetycznych czy chociażby o kanalizacji. Potem wszystkie te prace, które związane są z odbudową i umacnianiem wiaduktu. I tak punkt po punkcie. Na wszystkie te prace przeznaczone są 24 miesiące - wskazuje.


W miejsce starego obiektu mają powstać dwie nowe równoległe dwupasmowe przeprawy, każda dodatkowo z jednym buspasem w danym kierunku. Pod nimi powstanie nowy przystanek kolejowy Radom Wschodni.

Zmiany w ruchu

Inwestycja wymagała wprowadzenia szeregu zmian w organizacji ruchu pojazdów i pieszych. Objazdy dla samochodów są wyznaczone głównie przez pobliski wiadukt na ulicy Słowackiego (z możliwością wjazdu lub zjazdu na ulicę Olszewskiego).

Jak dodaje Puton, są objazdy, które zmienią również trasy linii autobusowych numer 5 i 24.

Została również przywrócona stała organizacja ruchu na odcinku Okulickiego między Polną a Zieloną – od początku prac znowu można tam przejechać w obu kierunkach.

MZDiK przywrócił też funkcjonowanie dwóch przystanków.

– Przystanku przy ulicy Polnej oraz przystanku przy ulicy Przeskok. Mieszkańcy osiedla Zamłynie, którzy dotychczas musieli sporo nadrabiać, żeby dostać się w okolice chociażby bloków przy Okulickiego 80, w tym momencie będą już mieli ułatwiony dojazd do domu – podaje Puton.

Nadal trwają prace kanalizacyjne przy zbiegu ulic Okulickiego i Zgodnej oraz przy moście nad rzeką Mleczną. W tym rejonie przejezdny jest w dalszym ciągu tylko jeden pas ruchu od Chłodnej do Zgodnej w Kierunku Kieleckiej.

W przeciwnym kierunku obowiązują objazdy ulicami Mireckiego, Wernera i Polną.

Przebudowa wiaduktu i budowa przystanku kolejowego Radom Wschodni to wspólna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych i władz Radomia. Jej koszt to ponad 178 mln zł, z czego prawie 131 mln zł pochłonie część drogowa, za którą zapłaci miasto, a ponad 47 mln zł – część kolejowa. Na realizację inwestycji miasto otrzymało 65 mln zł z programu Polski Ład i ponad 30 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Na szczycie wiaduktu zostaną ustawione dwa przystanki, które dadzą umożliwią dotarcie autobusem w pobliże lotniska Warszawa-Radom i z powrotem.

Na nowym przystanku kolejowym Radom Wschodni przewidziano peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy poprzez schody stałe, ruchome oraz windy.

Nowy obiekt będzie wyposażony m.in. w wiaty i ławki. Poruszanie się ułatwią czytelne oznakowania, elektroniczne wyświetlacze i gabloty z rozkładem jazdy, tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery. Będzie LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.

PKP PLK wybuduje peron przy wiadukcie ul. Żeromskiego w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu". Zakończenie zaplanowano na II kwartał 2025 r.

Czytaj też: Ponad 28 tys. pasażerów na Lotnisku Warszawa-Radom. „Mamy pełen skład”

 

Źródło:

RDC

Autor:

Katarzyna Czarkowska/PL