Wiadomości
Udostępnij:
Dziś Światowy Dzień Pizzy. Jaką najczęściej wybierają Polacy?
-
17.01.2025 10:36
-
Aktualizacja: 10:36 17.01.2025
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Pizzy. Margherita zajęła pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wybieranych przez Polaków rodzajów pizzy w 2024 roku, minimalnie wyprzedzając capricciosę - wynika z danych aplikacji PanParagon. Obie uzyskały po niemal 30 proc. udziałów w zamówieniach, wyprzedzając trzecią na podium pizzę salami.
Dziś ósmy Światowy Dzień Pizzy, jednego z najważniejszych symboli włoskiej kuchni. We Włoszech ten dzień celebrowany jest od ponad pół wieku.
Święto obchodzone jest 17 stycznia - w dniu patrona piekarzy pizzy świętego Antoniego Opata. Legenda mówi, że święty wdarł się do piekieł, porwał ogień i dał go ludziom. Jeszcze sto lat temu w tym dniu piekarze mieli wolne.
Jaką pizzę wybierają Polacy?
Z okazji Światowego Dnia Pizzy sprawdziliśmy, jaką pizzę lubią Polacy. Analiza paragonów zebranych przez aplikację PanParagon wskazuje, że w 2024 r. najczęściej wybieraną pizzą była klasyczna margherita z mozzarellą, bazylią i sosem pomidorowym. Jej zakup udokumentowano na 29,5 proc. analizowanych paragonów wystawionych w pizzeriach.
Na drugim miejscu uplasowała się pizza capricciosa z mozzarellą, szynką i pieczarkami, która uzyskała wynik 28,2 proc. Trzecie miejsce w rankingu zajęła tradycyjna włoska pizza salami. Jej udział był jednak dwukrotnie niższy i wyniósł 12,3 proc.
Pomimo kontrowersji związanych z serwowaniem pizzy z ananasem, pizza hawajska zajęła wysoką, czwartą pozycję w rankingu uzyskując 9,7 proc. "W poprzedniej edycji naszego badania, w 2023 r., pizza z ananasem uplasowała się na piątym miejscu. Tak więc, mimo niechęci jaką budzi ten dodatek u zwolenników włoskich tradycji kulinarnych, grono zwolenników tego dania poszerzyło się, zapewniając pizzy hawajskiej awans o jedną pozycję" – zauważyła Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
W zestawieniu znalazły się także pizza wiejska (3,1 proc.) oraz farmerska (2,9 proc.), których skład zależy głównie od propozycji konkretnej restauracji. Pizza wiejska zazwyczaj serwowana jest z kiełbasą i ogórkiem konserwowym, natomiast farmerska z kiełbasą, cebulą oraz papryką czerwoną. Te dwa rodzaje pizzy łączy udział znanych i lubianych w Polsce składników.
Wygrywa włoska klasyka
Na kolejnych miejscach uplasowały się pizze: pepperoni (2,7 proc.), kebab (2,5 proc.), funghi (2,3 proc.) oraz vegetariana. W porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem, w tym roku na popularności najbardziej straciła pizza vegetariana spadając z 6. na 10. miejsce. Z 4. na 7. miejscie spadła pizza pepperoni, a wersja funhgi zaliczyła spadek z 7. na 9. Pizza serowa, która w poprzednim badaniu uplasowała się na 8. miejscu, w tym roku znalazła się poza pierwszą 10-tką w rankingu.
"Choć w Polsce nie brakuje ciekawych propozycji w postaci pizzy z kaszanką, frytkami, a nawet czekoladą, to finalnie na paragonach zdecydowanie wygrywa włoska klasyka. Nie zmienia to faktu, że często dajemy skusić się kontrowersyjną pizzę hawajską lub taką z dodatkiem kiełbasy lub ogórka. Jedno jest pewne – lubimy łączyć różne smaki" - stwierdziła Grzelak.
Eksperci aplikacji PanParagon przyjrzeli się także dobrze znanym w Polsce dodatkom do pizzy. "11 proc. paragonów pochodzących z pizzerii potwierdzało zakup sosu czosnkowego. Jeszcze rzadziej wybierany był sos pomidorowy, który pojawił się na ok. 4 proc. ujętych w badaniu dowodach zakupu. Wygląda więc na to, że ich zakup nie jest częstą praktyką wśród polskich konsumentów. Warto jednak pamiętać, że część pizzerii w Polsce oferuje sosy gratis przy większych zamówieniach, a takie pozycje mogą nie być rejestrowane na paragonach" – zaznaczyła Grzelak.
17 stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Pizzy. Na obchody tego dnia wybrano uroczystość świętego Antoniego Opata, który jest patronem między innymi ognia i wszystkich zawodów z nim związanych. Dzień ten został oficjalnie wpisany do kalendarza w 2017 roku, po wpisaniu pizzy na listę kulturowego dziedzictwa ludzkości UNESCO.
PanParagon to aplikacja do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Jak wskazali jej przedstawiciele, średnio miesięcznie do systemu trafia około 1,5 mln dowodów zakupu. Badanie obejmowało paragony pochodzące z pizzerii z datą zakupu od stycznia do sierpnia 2024 r.
Czytaj też: Ponad 347 mln zł na inwestycje w regionie radomskim z budżetu Mazowsza
Źródło:
Autor:
RDC /PL
Kategorie: