Z Płocka do Warszawy w mniej niż godzinę? Mieszkańcy zadowoleni z linii kolejowej CPK

  • 26.08.2024 17:36

  • Aktualizacja: 08:18 27.08.2024

Spółka CPK wybrała wariant inwestorski dla przebiegu planowanej w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego linii kolejowej pomiędzy Płockiem a Włocławkiem. Połączenie ma pozwolić na podróż z Płocka do Warszawy w mniej niż godzinę, co bardzo podoba się płocczanom.

„W końcu”, „super”, ale „dlaczego dopiero po 2035 roku”. Tak mieszkańcy Płocka komentują wybrany wariant inwestorki linii kolejowej CPK: Płock – Włocławek.

Dzięki tej inwestycji z Płocka do Warszawy mieszkańcy pociągiem mają dojechać w mniej niż godzinę. Płocczanom bardzo podoba się ta perspektywa.

W wariancie docelowym linia wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin. Następnie omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle.

- Następnie linia zmierza w kierunku mostu na Wiśle, który będzie zaczynał się na terenie Łęgu Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu. Dalej linia skręca w kierunku zachodnim przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Linia omija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży, Dobrzyń nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipno, a dalej Grudziądza i Gdańska, zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka - mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka Spółki CPK

   
- Wybrany wariant uwzględnia nasze propozycje - mówi wiceprezydent Płocka Artur Zieliński. - Przechodzi przez Płock od strony wschodniej, przechodzi przez ulicę Zydną i Graniczną, dalej na północ i zgodnie z proponowanym przez nas rozwiązaniem, wychodzi wzdłuż nowo projektowanej przemysłowej, tak żeby nie kolidować już z dzisiejszą infrastrukturą, która tam się znajduje - wyjaśnia.

 
- Przyjęte rozwiązanie jest dla nas najlepsze - dodaje wiceprezydent Zieliński. - Nad tym pracowaliśmy przez ostatnie kilkanaście miesięcy i myślę, że mieszkańcy powinni być zadowoleni z tego rozwiązania. Jest to najmniej kolizyjne i najlepsze, najbezpieczniejsze rozwiązanie - wskazuje.
 
- Dzięki prędkościom, jakie będą mogły rozwijać pociągi, czas podróży znacznie się skróci - mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska. - Na linii nr 5, na odcinku CPK-Lipno, prędkość projektowa wynosi 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk-Włocławek, 250 km/h. Obie linie mają być przeznaczone dla ruchu mieszanego - i towarowego, i pasażerskiego. Przejazd z Płocka do Warszawy Centralnej potrwa około 50 minut. Dla porównania, dziś taka podróż trwa ponad 2 godziny - tłumaczy.
 
Jednak płocczanie będą musieli poczekać na taką szybka kolej jeszcze kilkanaście lat.

- Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowych może nastąpić po 2035 roku - dodaje Agnieszka Stefańska-Krasowska.

 
Odcinek linii kolejowej CPK - Płock - Włocławek ma stać się ważnym elementem Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej.

Czytaj też: Objazdy w Płocku. Utrudnienia na trasach dojazdowych do mostu im. Legionów Piłsudskiego

Źródło:

RDC

Autor:

Katarzyna Piórkowska/AP

Kategorie: