Modernizacja warszawskiej linii średnicowej. PKP PLK podały termin prac

  • 03.01.2025 10:17

  • Aktualizacja: 20:04 03.01.2025

PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej rozpocznie się najwcześniej w 2029 roku. Wcześniej mają zostać zakończone prace modernizacyjne dworca Warszawa-Wschodnia - poinformował członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

PKP PLK planuje rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej najwcześniej w 2029 r.

- Planujemy ogłosić przetarg na modernizację Warszawy-Wschodniej pod koniec 2025 roku, prace budowlane mogłyby się rozpocząć w roku 2026. Mamy nadzieję ruszyć z Warszawą-Wschodnią przetargowo w 2025, a z robotami budowlanymi w 2026, co oznacza, że prace powinny się zakończyć w 2029 roku. Po zakończeniu Warszawy-Wschodniej chcielibyśmy płynnie przejść na modernizację średnicy - powiedział członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

Stwierdził, że warszawska linia średnicowa zostanie przebudowana w taki sposób, żeby możliwe było jej nadbudowanie nowymi obiektami np. budynkami.

- Zależy to jeszcze (rozpoczęcie prac na średnicy - red.) od postępu prac administracyjnych, bo mamy mocne sygnały od PKP SA i od Ministerstwa Infrastruktury, że nie możemy porzucić tematu nadbudowy linii średnicowej, co zostało niestety poprzednio pominięte - powiedział członek zarządu PKP PLK.

Ruch kolejowy z pominięciem średnicy?

Przyznał jednocześnie, że konstrukcja tunelu średnicowego może wygenerować tyle niespodzianek na etapie budowy, że bezpieczniejsze byłoby prowadzenie ruchu kolejowego przynajmniej przez jakiś czas z całkowitym pominięciem średnicy.

- Natomiast czy sieć kolejowa będzie zdolna do uniesienia takiego obciążenia, będziemy nad tym jeszcze pracować - stwierdził. Dodał, że prace na średnicy miały być prowadzone metodą odkrywkową.

Poprzedni zarząd PKP PLK informował, że przebudowa warszawskiej linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych. Informowano też wtedy, że w ramach tej inwestycji przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna.

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

Czytaj też: Coraz bliżej powiększenia SPPN na Mokotowie. Co na to mieszkańcy?

 

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PL