Wiadomości
Udostępnij:
200 tysięcy aut nie wjedzie do centrum. Decyzja o SCT w Warszawie 7 grudnia
-
23.11.2023 13:19
-
Aktualizacja: 20:01 23.11.2023
7 grudnia ma zapaść decyzja w sprawie wprowadzenie i wielkości Strefy Czystego Transportu w Warszawie - poinformował wiceprzewodniczący rady Warszawy z ramienia Koalicji Obywatelskiej Sławomir Potapowicz. Sprawa budzi duże kontrowersje. Kryteriów wjazdu do strefy nie spełnia 10 procent aut. To w przypadku stolicy ponad 200 tysięcy samochodów.
Ponad 200 tysięcy aut nie spełnia kryteriów planowanej Strefy Czystego Transportu w Warszawie — tak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Mowa o pojazdach zarejestrowanych w Warszawie i w całym obwarzanku warszawskim. Liczba aut niespełniających kryteriów stanowi około 10% wszystkich pojazdów.
Zdaniem prezesa instytutu Wojciecha Drzewieckiego, to znaczna liczba.
— Jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie samochody niespełniające warunków tych, które narzuca strefa, to w przypadku Warszawy mówimy o ponad dwustu tysiącach aut. Jest to bardzo duża liczba — mówi Drzewiecki.
W samej strefie procent aut niespełniających kryteriów jest już mniejszy.
— Takich aut w samej strefie mamy dzisiaj około dwudziestu trzech tysięcy. Mówię około, bo to wciąż nie jest liczba dokładna. Dane, które posiadamy, dotyczą dzielnic, a nie konkretnych ulic, stąd też takiej dokładnej statystyki nie jesteśmy w stanie przygotować — wyjaśnia Drzewiecki.
W Warszawie i cały obwarzanku warszawskim zarejestrowanych jest prawie 2 miliony aut.
Kiedy zapadnie decyzja w sprawie SCT?
Wiceprzewodniczący rady Warszawy z ramienia Koalicji Obywatelskiej Sławomir Potapowicz poinformował, że decyzja w sprawie Strefy Czystego Transportu, wstępnie ma zapaść 7 grudnia. Tego chce klubowa większość.
Uchwała wprowadzająca strefę na terenie Warszawy miała być już poddana pod głosowanie na ostatniej sesji, jednak nie pojawiła się w planie obrad.
— Wszystkie prace związane z rozmowami na komisjach, powinny się odbyć przed najbliższą sesją wyznaczoną na 7 grudnia. Myślę, że taka jest intencja większości naszego klubu, żeby już 7 grudnia podjąć decyzję w sprawie Strefy Czystego Transportu i jej wielkości — oznajmia Potapowicz.
Czemu decyzja jeszcze nie zapadła?
Jak tłumaczy wiceprzewodniczący rady Warszawy, uchwała nie pojawiła się na ostatniej sesji z powodu sprzeciwu niektórych radnych na tempo procedowania.
— Ten temat jest na tyle poważny oraz duży, że radni klubu Koalicji Obywatelskiej uznali, że wprowadzenie tego w tym trybie na ostatnią sesję byłoby nieuczciwe wobec radnych i dyskusji, którą chcielibyśmy odbyć, ale też i wobec naszych mieszkańców — przyznaje Potapowicz.
Strefa Czystego Transportu zakłada objęcie kilku dzielnic Warszawy zakazem wjazdu dla pojazdów diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.
Czytaj też: Płatne parkowanie na Mokotowie. Dziś konsultacje z mieszkańcami
Źródło:
Autor:
Przemysław Paczkowski/JD
Kategorie: