Spada zainteresowanie wyłączeniami z SCT. „Z dnia na dzień coraz mniej wniosków”

  • 18.07.2024 07:06

  • Aktualizacja: 12:08 18.07.2024

Coraz mniejsze zainteresowanie wyłączeniami ze Strefy Czystego Transportu. Obecnie złożono około 12,5 tys. wniosków, z czego ponad 10 tys. przez internet. Na początku obowiązywania SCT w Warszawie na rozpatrzenie dokumentu trzeba było czekać od dwóch do trzech dni. Teraz sytuacja wygląda inaczej. — Na ten moment wszystkie wnioski są rozpatrywane na bieżąco i z dnia na dzień jest ich coraz mniej — mówi rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski.

Spada zainteresowanie wyłączeniami ze Strefy Czystego Transportu. Ta funkcjonuje od ponad dwóch i pół tygodnia. Do strefy nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.

W pierwszym etapie wyłączenia obowiązują osoby, które płacą w Warszawie podatki, seniorów po 70 roku życia oraz niepełnosprawnych.

Wnioski o wyłączenie ze Strefy Czystego Transportu

Aby uzyskać wyłączenie, trzeba jednak złożyć odpowiedni wniosek. Do teraz złożono ich w sumie około 12,5 tys. z czego ponad 10 tys. przez internet.

Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski podkreśla, że na początku trzeba było czekać na rozpatrzenie 2-3 dni, teraz to się już zmieniło.

 Na ten moment wszystkie wnioski są rozpatrywane na bieżąco i z dnia na dzień jest ich coraz mniej, więc pewnie ta górka, która powstała w momencie, kiedy ruszyła Strefa Czystego Transportu, będzie się powoli zmniejszać — mówi Dybalski.

Według wyliczeń ratusza obecny zakaz obejmuje ok. 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. 

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom:

  • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat)
  • pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat)

Na stronie Zarządu Dróg Miejskich jest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam się dowiedzieć, czy pojazd ma prawo wjechać do strefy.

Do wtorku warszawska straż miejska wręczyła w sumie 109 upomnień dla kierowców, którzy nieuprawnieni wjechali do strefy. Na razie obywa się bez mandatów.

Granice SCT

Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je:

  • al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą. 

Czytaj też: Granice SCT zastawione autami. „Jeżdżę autobusem, bo już nie mam gdzie zaparkować”

Źródło:

RDC

Autor:

Adam Abramiuk/DJ