Obowiązują nowe nalepki uprawniające do wjazdu na teren SCT

  • 12.09.2024 07:31

  • Aktualizacja: 10:24 13.09.2024

Od czwartku zaczął obowiązywać nowy wzór nalepki dla uprawnionych do wjazdu do Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Jej wygląd reguluje ustawa – wzór ma być taki sam we wszystkich miastach, które wprowadzą SCT. Czy kierowcy w stolicy muszą teraz wymienić naklejki?

Są nowe naklejki uprawniające do wjazdu do Strefy Czystego Transportu. Nie oznacza to jednak nowego obowiązku dla stołecznych kierowców. Ci, którzy mają starą nalepkę – nie muszą jej wymieniać, bo są one ważne przez 5 lat. Ci, którzy nie mają nalepek, a są uprawnieni do wjazdu do warszawskiej strefy, zostaną sprawdzeni inaczej.

Ponieważ kontrola uprawnień może się odbywać i w Warszawie odbywa się elektronicznie za pomocą weryfikacji tablicy rejestracyjnej. W związku z tym nalepianie czegokolwiek na szybę jest tylko zbędnym utrudnieniem dla kierowców – mówi Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.

Po co nowa nalepka SCT?

Nowa naklejka musiała jednak powstać, ponieważ reguluje to odpowiednia ustawa. Nowy wzór będzie taki sam we wszystkich miastach, które wprowadzą Strefę Czystego Transportu i to ułatwi całą procedurę.

Jak do tej pory ustawa wymaga również wydawania nalepek. W związku z tym prosiliśmy, aby wzór tej nalepki był chociaż na tyle prosty, by można było go drukować od ręki w urzędzie podczas obsługi interesanta. Poprzedni wzór wymagał zamówienia takiej naklejki w drukarni. W związku z tym ten proces był kosztowny, skomplikowany – tłumaczy.

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu zaczęła działać w Warszawie 1 lipca. W wydzielonym obszarze poruszać się mogą wyłącznie pojazdy, które spełniają odpowiednie wymogi, dotyczące emisji spalin. Za wjazd bez uprawnień grozi mandat do 500 zł.

SCT w Warszawie

Według szacunków miasta do strefy nie może wjechać 3 procent aut poruszających się po Warszawie. To pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.

Z zakazu na razie są wyłączeni mieszkańcy Warszawy płacący podatki w stolicy, seniorzy po 70. roku życia i osoby z niepełnosprawnością.

Czytaj też: Palma zostaje na rondzie de Gaulle'a, ale czeka ją gruntowny remont. Co się zmieni?

Źródło:

RDC

Autor:

Miłosz Kuter/PA

Kategorie: