Wiadomości
Udostępnij:
Jak otworzyć sklep internetowy w Niemczech – wskazówki
-
11.07.2023 09:33
-
Aktualizacja: 13:17 11.07.2023
Niemcy tworzą dojrzały rynek e-commerce z dużym potencjałem, który dostrzegają również przedsiębiorcy z Polski. Chęć generowania przychodów za pomocą sprzedaży towarów w sieci i idąca za nią decyzja o otworzeniu w Niemczech własnego sklepu internetowego wymaga jednak dopełnienia szeregu formalności. Sprawdź, na co należy się przygotować, aby móc skutecznie prowadzić tego rodzaju biznes za naszą zachodnią granicą!
Z czym wiąże się rozpoczęcie działalności na Gewerbe dla sklepu internetowego?
Jeśli w swoich pewnych planach zawodowych uwzględniasz założenie własnego sklepu internetowego w Niemczech, w pierwszej kolejności powinieneś zadbać o rejestrację działalności gospodarczej w tamtejszym urzędzie (niem. Gewerbeamt).
Rozpoczęcie działalności na Gewerbe u naszych zachodnich sąsiadów jest możliwe dla obywateli Polski dzięki przynależności naszego kraju do struktur Unii Europejskiej. Na terenie wspólnoty obowiązują bowiem ujednolicone zasady w zakresie zakładania działalności gospodarczych – na ich mocy prawo do rejestracji firmy w Niemczech posiada każda osoba, mająca obywatelstwo w jednym z państw członkowskich.
W celu rozpoczęcia działalności na Gewerbe w Niemczech należy spełnić kilka podstawowych warunków. Prawo do założenia firmy, np. właśnie dla sklepu internetowego, przysługuje w Niemczech każdemu, kto ukończył 18 lat i jest obywatelem kraju unijnego lub posiada zezwolenie na pobyt na terenie tego państwa (takim dokumentem może być np. wiza).
Dobrą informacją dla zagranicznych przedsiębiorców, którzy chcą spróbować w Niemczech pracy na własny rachunek, pozostaje fakt, że do rejestracji Gewerbe nie trzeba mieć zameldowania na terenie tego kraju. Należy jednak udowodnić, że miejscem świadczenia usług będą Niemcy – w tym celu wystarczy adres do korespondencji, który można uzyskać, korzystając z pomocy polsko-niemieckiego biura rachunkowego.
Sklep internetowy w Niemczech – dodatkowe wymagania
Planując otwarcie sklepu internetowe w Niemczech, powinieneś pamiętać także o obowiązku posiadania Impressum, który obejmuje wszystkich właścicieli sklepów e-commerce prowadzących sprzedaż na rynku niemieckim. Jest to specjalny dokument zawierający identyfikację usługodawcy oraz szereg niezbędnych informacji, w tym:
- pełną nazwę sklepu;
- imię i nazwisko prawnego właściciela sklepu;
- adres;
- numer telefonu i adres e-mail;
- organ nadzorczy – w sytuacji, gdy dla danej czynności wymagane jest urzędowe zezwolenie;
- numer identyfikacji VAT/numer identyfikacyjny firmy (jeśli jest dostępny);
- dane dyrektora zarządzającego lub zarządu (dotyczy spółek).
Dla właścicieli sklepów internetowych w Niemczech ważnym dokumentem pozostaje także AGB, czyli ogólne warunki handlowe, będące zbiorem norm prawnych określających zasady zawierania umów z klientami. Powinny znaleźć się tam informacje, takie jak np. możliwe sposoby płatności czy informacje o dostawie produktów.
Kategorie: