Przepustowość Lotniska Chopina na wyczerpaniu? A. Bielan: pasażerów musi przejąć port w Radomiu

  • 16.05.2024 17:54

  • Aktualizacja: 17:54 16.05.2024

Lotnisko w Radomiu będzie zmuszone przejąć pasażerów korzystających z lotniska Chopina - mówił w „Poranku RDC” Adam Bielan. Kandydat PiS do Parlamentu Europejskiego podkreślał na naszej antenie, że przepustowość stołecznego portu jest już na absolutnym wyczerpaniu. Radom czeka na przejęcie części ruchu tanich linii lotniczych i czarterów.

Posłuchaj podcastu | Adam Bielan | kandydat PiS do Parlamentu Europejskiego

Przepustowość stołecznego portu jest już na absolutnym wyczerpaniu - alarmował w „Poranku RDC” Adam Bielan. Kandydat PiS do Parlamentu Europejskiego wskazał, że część pasażerów będzie musiało przejąć lotnisko w Radomiu.

- Lotnisko w Warszawie już pewnie w tym roku osiągnie mniej więcej 20 mln pasażerów. To jest absolutne maksimum tego, co można bez radykalnej przebudowy osiągnąć na tym lotnisku. W związku z tym ten ruch pasażerski już w tym roku w sezonie zimowym, najdalej w sezonie letnim w przyszłym roku musi być gdzieś przeniesiony - mówił Bielan.

   
Pełnomocnik rządu do spraw CPK Maciej Lasek zapowiedział audyt radomskiej inwestycji Polskich Portów Lotniczych, która kosztowała 800 mln zł.

Rozbudowa Lotniska Chopina

Tymczasem Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane - podały pod koniec kwietnia władze Polskich Portów Lotniczych podczas konferencji prasowej z okazji 90-lecia stołecznego portu.

Zgodnie ze wstępną koncepcją przygotowaną przez firmę Arup, przedłużony zostanie pirs południowy (w stronę dawnego terminalu Etiuda), co pozwoli zwiększyć liczbę bramek w strefie Schengen. Podano również, że przebudowany zostanie pirs północny, dwie płyty postojowe do obsługi samolotów szerokokadłubowych oraz dobudowany nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów. Ponadto dostosowana ma zostać większa liczba rękawów do obsługi samolotów kodu E. Przypomniano również, że obecnie trwa już przebudowa jednej z płyt postojowych, a w planach jest również zakup nowych urządzeń do skanowania bagażu, które "znacznie poprawią" przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa.

"Zwiększymy liczbę gate’ów w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda. (...) Przebudowany zostanie pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba gate’ów, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak B777, czy B787" - podkreślono w prezentacji PPL.

Ireneusz Kołodziej z firmy Arup, która przygotowała wstępną koncepcję rozbudowy lotniska stwierdził podczas konferencji, że obecna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 20 mln pasażerów rocznie, a zwiększanie liczby pasażerów (bez podjęcia rozbudowy) musiałoby wiązać się ze zmniejszeniem standardem obsługi pasażerów.

Jak podano na spotkaniu, Polskie Porty Lotnicze planują rozpoczęcie prac budowalnych w 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku na sezon letni 2029 r. Po rozbudowie przepustowość portu ma wynosić ok. 30 mln podróżnych rocznie. Z wyliczeń wynika ponadto, że pełna amortyzacja inwestycji nastąpiłaby w 2035 r., gdy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł. Dodano, że modernizacja Lotniska Chopina będzie m.in. szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, takich jak LOT.

Co z CPK?

PPL podały ponadto, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) "była myśleniem życzeniowym".

"Musimy zacząć już dzisiaj, żebyśmy w 2029 roku mogli powiedzieć, że zakończyliśmy inwestycję. Do 2034/2035 roku jesteśmy w stanie zapewnić niezbędną przepustowość na Mazowszu do czasu przeniesienia całego ruchu z Lotniska Chopina na nowe lotnisko centralne" - powiedział w rozmowie z dziennikarzami wiceminister MFiPR, pełnomocnik rządu do spraw CPK Maciej Lasek. Stwierdził też, że bez rozbudowy Lotniska Chopina do 2032 r. Warszawa stracilibyśmy 42 mln, a do 2035 r. 80 mln pasażerów.

Lasek przyznał również, że rząd planuje rozbudowę Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz podejmie starania, aby utrzymać ruch na lotnisku Warszawa-Radom.

"Mamy plany rozbudowy lotniska w Modlinie do 10 mln pasażerów przy dobrej infrastrukturze terminalowej. Dodatkowo w Modlinie za chwileczkę będzie już dociągnięta kolej i bardzo dobry dojazd trzypasmową drogą w standardzie S, w związku z tym to będzie świetne uzupełnienie dzisiaj dla Lotniska Chopina, a w przyszłości dla nowego lotniska centralnego w Baranowie - stwierdził Lasek. "Będziemy starali się zrobić, co w naszej mocy, żeby zachęcić jak najwięcej linii lotniczych lub touroperatorów do korzystania z tego lotniska" - dodał, odnosząc się do otwartego rok temu portu lotniczego w Radomiu.

Czytaj też: Awaryjne lądowanie śmigłowca koło Mińska Mazowieckiego. Trzy osoby ranne

Źródło:

RDC

Autor:

Cyryl Skiba/PL