Wiadomości
Udostępnij:
Co było na egzaminie ósmoklasisty z j. obcego? [ARKUSZE]
-
15.05.2025 15:54
-
Aktualizacja: 16:17 15.05.2025
Rozumienie tekstów: pisanego i odtworzonego z nagrania – takie zadania znalazły się na egzaminie z języka obcego, który pisali uczniowie klas VIII szkół podstawowych w ostatnim dniu egzaminu ósmoklasisty. Musieli też napisać tekst własny – e-mail. Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO | ARKUSZE
W czwartek, ostatniego dnia egzaminu, uczniowie zmierzyli się z jednym z języków obcych nowożytnych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim lub włoskim. Mogli wybrać tylko ten, którego uczyli się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Wyjątkiem są uczniowie z Ukrainy, którzy mogli przystąpić do sprawdzianu z dowolnego wskazanego języka obcego.
Największa grupa ósmoklasistów (98,4 proc.) wybrała język angielski. Był to też najczęstszy wybór uczniów z Ukrainy – prawie 68 proc.
Co było na egzaminie z języka angielskiego?
Po południu arkusze egzaminacyjne ze wszystkich sześciu języków opublikowano na stronach CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych. Każdy zawierał łącznie 14 zadań, w tym zamknięte, w których uczeń musiał wybrać jedną odpowiedź z podanych i otwarte - do samodzielnego sformułowania odpowiedzi.
Część zadań w arkuszu z j. angielskiego odnosiła się do nagrań dotyczących m.in. wizyty w ogrodzie zoologicznym czy rozmowy przyjaciół na temat wyjazdu na mecz piłki nożnej. Na podstawie usłyszanych informacji zdający mieli m.in. uzupełnić luki w notatce, by jak najbardziej precyzyjnie oddać sens nagrania.
Inne zadanie polegało na wybraniu - spośród trzech zwrotów - właściwej reakcji w opisanych sytuacjach. Jedną z nich była chęć poczęstowania koleżanki tortem, a inną - wyrażenie opinii o koncercie w rozmowie z przyjaciółmi.
Kolejne zadanie nawiązywało do tekstu - fragmentu bloga Sarah, która opisywała swój udział w szkolnym konkursie kulinarnym. Jak relacjonowała, przesłała na niego przepis na kanapkę, a propozycja ta spodobała się sędziom na tyle, że zaprosili ją do przygotowania przekąski w szkolnej stołówce.
W kolejnym zadaniu podane były opisy trzech statków: "Mary Rose" - okrętu króla Henryka VIII, nazwanego imieniem jego siostry, "Cutty Sark" - najszybszego żaglowca swoich czasów, który w 2007 r. został uszkodzony w pożarze oraz "Golden Hinde" - statku, którym sir Francis Drake odbył wyprawę dookoła świata między 1577 r. a 1580 r.
Każdy opis odpowiadał zaproponowanym zdaniom. Należało je do siebie dopasować.
W kolejnym zadaniu ósmoklasiści mieli przeczytać teksty w j. angielskim, a następnie, na ich podstawie, uzupełnić luki w e-mailu w j. polskim.
Polecenie w zadaniu otwartym brzmiało: "Właśnie wróciłeś/wróciłaś z zagranicznej wycieczki szkolnej. W e-mailu do kolegi poznanego za granicą: wyjaśnij, dlaczego uważasz wycieczkę za udaną; napisz, jaki problem Twoja grupa miała w drodze powrotnej; zaproś kolegę do siebie i zaproponuj, jak spędzicie wolny czas". Wypowiedź należało napisać w języku angielskim i tak ją rozwinąć, by osoba nieznająca polecenia w j. polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje.
Na napisanie egzaminu było 110 minut.
Jaki język najczęściej wybierany?
W tym roku drugim najczęściej wybieranym językiem był niemiecki. Do egzaminu z niego przystąpiło 1,4 proc. uczniów, a z pozostałych języków przystąpiło łącznie 0,2 proc. ósmoklasistów.
Wśród uczniów-obywateli Ukrainy drugim najczęściej wybieranym językiem był rosyjski – to wybór 31,2 proc. zdających. Do egzaminu z pozostałych języków obcych przystąpiło łącznie 1 proc. uczniów z Ukrainy.
Według danych CKE w 2025 r. do egzaminu ósmoklasisty zostało zgłoszonych niemal 355 tys. uczniów z ponad 12 850 szkół. Do egzaminu zgłoszono też ponad 13 tys. uczniów obywateli Ukrainy z ok. 4 tys. szkół.
Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do majowego egzaminu, to będzie go pisał w terminie dodatkowym – 10-12 czerwca.
Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu nie można nie zdać. Jednak wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej – połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
Czytaj też: Piłkarski klasyk już dziś w Polskim Radiu RDC. Legia Warszawa zagra z Widzewem Łódź
Źródło:
Autor:
RDC /PL
Kategorie: