POW w Wilanowie. Poziom hałasu można śledzić w internecie
Mamy zainstalowane trzy urządzenia na działkach w pobliżu Południowej Obwodnicy Warszawy. Dzięki temu, mieszkańcy Wilanowa mogą na bieżąco śledzić w internecie skalę generowanego hałasu - poinformował podczas poniedziałkowej konferencji wiceprzewodniczący Rady Warszawy Sławomir Potapowicz.
To kolejne pomiary akustyczne przeprowadzane w rejonie Południowej Obwodnicy Warszawy. W lipcu te same urządzenia mierzyły poziom hałasu na wawerskim odcinku POW. -
Wówczas wykazaliśmy, że normy hałasu są przekroczone - przypomniał Potapowicz. -
Dziś prezentujemy efekty naszych badań w Wilanowie. Tu również potwierdzają się głosy mieszkańców, że hałas jest dla nich uciążliwy a normy są przekroczone - dodał.
PomiaryRadny Wilanowa Paweł Czarnecki omówił pierwsze pomiary. -
Odnosząc się do pierwszych dni pomiaru przy niepełnym obciążeniu drogi w większości czasu, normy hałasu nie są przekroczone. Natomiast mamy przekroczenia w niedzielę około godziny 17:00, wtorek po 21:00, poniedziałek po 20:00 - zaznaczył. -
Są to jednostkowe przekroczenia, które wskazują, że w momencie uruchomienia pełnej trasy obwodnicy oraz wzmożonemu ruchowi po powrocie z wakacji, a także końcowi wegetacji roślinności, te wartości będą rosły - ocenił.
Jak zaznaczył wiceprzewodniczący Rady Miasta, już teraz mieszkańcy Wilanowa skarżą się na hałas generowany przez obwodnicę. Boją się, że wraz z otwarciem tunelu pod Ursynowem stanie się on jeszcze bardziej uciążliwy.
-
Całodobowy jednostajny szum i hałas przejeżdżających z nadmierną prędkością aut i motocykli wpisał się już w naszą rzeczywistość - zauważyła podczas konferencji radna dzielnicy Wilanów Urszula Włodarska-Sęk.
"Nie możemy czekać"Wyjaśniła, że szczególnie uciążliwy jest latem, gdy nie można otworzyć okien czy wyjść do ogródka. Wskazała też, że tereny, przez które biegnie droga ekspresowa są terenami rekreacyjnymi, z których korzysta dużo warszawiaków. -
Mieszkańcy Wilanowa, szczególnie Zawad, Kępy Zawadowskiej i Powsinka bardzo się boją zwiększenia hałasu, szczególnie, że niedługo otwartym tunelem będą mogły jeździć pojazdy powyżej 3,5 tony - powiedziała radna.
Dodała też, że GDDKiA zapowiada przeprowadzanie analizy akustycznej w ciągu 12-18 miesięcy od uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie wszystkich zadań. Oznacza to, że cały proces będzie trwał co najmniej kilka lat. -
Nie możemy czekać tak długo - powiedziała radna.
Mieszkańcy wzięli więc sprawę w swoje ręce. Blisko tysiąc osób podpisało petycję złożoną do Dyrektora GDDKiA, Ministra Infrastruktury, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o zabezpieczenie mieszkańców Wilanowa przed hałasem. Radni Wawra i Wilanowa wspólnie wnioskowali do Rady Miasta i Prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego o przeprowadzenie pomiarów hałasu w rejonie Południowej Obwodnicy Warszawy na terenie Wilanowa i Wawra. -
Zostaną one wykonane w ramach przygotowywanej mapy akustycznej Warszawy. Rozpoczęliśmy również własne pomiary hałasu, aby mieć materiał porównawczy do analizy i dalszych działań - zaznaczyła wilanowska radna.
Odcinkowy pomiar prędkościRadni planują ponadto skierować wnioski do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na POW. Ich zdaniem powinno to wpłynąć na ograniczenie prędkości jazdy przez kierowców, a tym samym redukcję emisji hałasu. Kolejne wnioski zostaną przekazane do GDDKiA i będą dotyczyły wymiany drzew, które się nie przyjęły oraz dodatkowych nasadzeń wzdłuż obwodnicy, gdyż do pewnego stopnia drzewa również mogą ograniczać rozprzestrzenianie się hałasu.
-
Hałas można prawdopodobnie uznać za najgorsze, niematerialne zanieczyszczenie środowiska wytworzone przez człowieka poprzez intensywny rozwój cywilizacyjny. Szczególnie uciążliwym dla ludzi wydaje się, z uwagi na jego specyfikę, hałas komunikacyjny oraz instalacyjny, w tym przemysłowy - powiedział radny dzielnicy Wilanów Paweł Czarnecki.
Zauważył też, że znacznie większy hałas powodują auta ciężarowe. -
Szczególnie te w złym stanie technicznym, poruszające się bez ładunku po drogach o nierównej nawierzchni - wskazał Czarnecki. Zaznaczył, że hałas z autostrady słychać bardziej w dni wietrzne, a słabiej w deszczowe.
Zanim dojdzie do wykonania pomiarów akustycznych zleconych przez BOŚ w ramach mapy akustycznej, firma Sonitus we współpracy z mieszkańcami Wilanowa wykonuje badania. Na stronie
www.halaswarszawa.pl można śledzić wyniki tych pomiarów.