Lira korbowa - instrument romantycznego mitu

  • 27.09.2023 12:49

  • Aktualizacja: 12:51 27.09.2023

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu realizuje rozległy projekt wystawienniczo-artystyczno-naukowy, którego bohaterem jest unikatowy instrument średniowiecznej proweniencji, należący do grupy tzw. chordofonów smyczkowych.

Lira korbowa
Lira korbowa to unikatowy instrument muzyczny należący do grupy tzw. chordofonów smyczkowych. Ma odległą, wczesnośredniowieczną proweniencję, związaną z terenami dzisiejszej Hiszpanii i Francji. „To w opactwie Saint Georges w Boscherville powstało pierwsze znane przedstawienie organistrum, czyli pierwotnej, obsługiwanej przez dwie osoby formy liry korbowej.”

Instrument (w roli burdonu) był związany początkowo z rozwojem „chrześcijańskich śpiewów modlitewnych, zwłaszcza monastycznych”. Z czasem, dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zmianom konstrukcyjnym, lira korbowa posłużyła również jako melodyczny akompaniament do pieśni i do tańca, wkraczając w świat muzyki świeckiej.

Na lirze korbowej grano w „średniowiecznych klasztorach, kościołach i uniwersytetach, w epoce nowożytnej – w środowisku mieszczańskim i dworskim, gdzie wpisywała się w modę na rustykalne i pastoralne nastroje  powstałe na osnowie antycznych, arkadyjskich idei”.

Konstrukcja liry korbowej
Lira korbowa ma ciekawą konstrukcję, w której rolę smyczka pełni koło wprawiane w ruch korbą. Instrument składa się z pudła rezonansowego o zróżnicowanych formach i rozmiarach, koła-smyczka z korbą, strunociągu, podstawka, strun, komory klawiszowo-tangentowej oraz komory kołkowej.  Jest najprawdopodobniej pierwszym instrumentem strunowym, do którego zastosowano klawiaturę.

Atrybut Wernyhory
Lira korbowa była obecna na ziemiach polskich najprawdopodobniej już w wiekach średnich. Najdłużej jej występowanie i praktyka wykonawcza potwierdzone są na Kresach Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, gdzie w XIX wieku lira występowała już wyłącznie jako instrument ludowy, atrybut dziada-lirnika.

Swoista mityzacja liry korbowej, wynikająca z wysokiego statusu lirnika w społeczeństwach tradycyjnych tego czasu i praktyk muzycznych z nim związanych, pozwoliła temu instrumentowi odegrać, poza muzyczną, także ważną rolę społeczną, a przez to artystyczną i literacką. Instrument w sposób szczególny wpisał się w polską tradycję.

Symbolem kresowych lirników stał się legendarny wieszcz Kozak – Wernyhora, który w czasie buntów kozackich działał na rzecz ukraińsko-polskiego pojednania. Przez lud ukraiński traktowany jest jako wieszcz i poeta. W świadomości Polaków utrwalił się głównie jako autor przepowiedni przyszłego odrodzenia Rzeczpospolitej w jej dawnych granicach.

Wystawa „Lira – korbowa instrument romantycznego mitu”
Osią projektu „Lira – korbowa instrument romantycznego mitu” jest wystawa czasowa, która prezentować będzie 23 najcenniejsze liry korbowe znajdujące się w polskich zbiorach, a także przedstawienia tego instrumentu w grafice, malarstwie i fotografiach archiwalnych.

Wystawa realizowana będzie we współpracy z instytucjami z całego kraju m.in.:

    Muzeum Narodowym w Krakowie
    Muzeum Narodowym w Lublinie
    Muzeum Narodowym w Poznaniu
    Muzeum Narodowym w Warszawie
    Muzeum Narodowym we Wrocławiu
    Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie
    Muzeum im. J. Dunin-Borkowskiego w Krośniewicach
    Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, Muzeum Mazowieckim w Płocku
    Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu
    Muzeum Śląska Cieszyńskiego
    Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
    Muzeum Ziemi Bieckiej
    Muzeum-Skansenem Kurpiowskim im. Adama Chętnika w Nowogrodzie
    Biblioteką Jagiellońską w Krakowie
    Biblioteką Narodową w Warszawie
    Narodowym Archiwum Cyfrowym w Warszawie.

Koncerty, warsztaty, happening
W ramach projektu „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” zorganizowane zostaną koncerty tworzące cykl „Lira korbowa – konteksty”, ukazujące ten instrument w perspektywie etnicznej, jako inspiratora różnych gatunków i stylów muzycznych; przeprowadzone zostaną warsztaty budowy lir oraz gry przy ich akompaniamencie; odbędzie się także wydarzenie plenerowe „Ballady dziadowskie” – happening z dziadem-lirnikiem grającym pod kościołem w Szydłowcu, będące odtworzeniem najbardziej typowej dla polskiej kultury kresowej XIX/XX wieku sytuacji wykonawczej z udziałem liry korbowej.

Żywiołowa inauguracja
W piątek 16 czerwca 2023 r. w Centrum Naukowo-Administracyjnym Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu oficjalnie zainaugurowany został projekt „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” .

Po wystąpieniu dyrektor muzeum dr Anety Oborny rozpoczął się pierwszy z koncertów tworzących cykl „Lira korbowa – konteksty”.

Zespół Żywiołak w składzie:

    Robert Jaworski (śpiew, lira korbowa, fidel renesansowa)
    Kamil Strzyżewski (gitara basowa, lutnia)
    Michał Cieślukowski (perkusja)
    Wiktoria Kwiatkowska (śpiew, szałamaja, flet i przeszkadzajki)

zaprezentował utwory ze swoich pierwszych płyt, a także najnowsze kompozycje; oparte na tradycyjnych melodiach (Chors powiślański, Sol invicus), z autorskimi lub tradycyjnymi słowami (jak Witaj księżycu).

Nie zabrakło Commanding the fury – znanego graczom komputerowym na całym świecie.

W czasie koncertu Robert Jaworski przybliżył słuchaczom historię wyjątkowego instrumentu, na którym wykonywał część utworów – czyli liry korbowej zbudowanej przez Stanisława Wyżykowskiego.

_

Projekt „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Kategorie: