Są zabytkowe i przeszły remont. Dworce w Pilawie i Życzynie znów obsługują podróżnych

  • 08.05.2024 22:16

  • Aktualizacja: 22:04 08.05.2024

Zabytkowe dworce w Pilawie i Życzynie na Mazowszu znów obsługują podróżnych. Remonty obiektów za odpowiednio 11,5 mln zł i 9,2 mln zł brutto zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych — poinformowały w środę PKP.

Wzniesiony w 1877 roku dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej w Pilawie przeszedł metamorfozę — poinformował inwestor przedsięwzięcia, Polskie Koleje Państwowe.

Elewacja budynku – w formie muru pruskiego – została poddana renowacji. Elementy drewniane przeszły konserwację, uzupełnione w nich również ubytki, natomiast przestrzenie pomiędzy nimi pokryto tynkiem i pomalowano na biało. Wykonano także nową konstrukcję drewnianą stropu oraz wymieniono pokrycie dachowe na blachę tytanowo-cynkową. Na elewacji pojawiły się także nowe elementy, takie jak zegary i napisy +dworzec kolejowy+ oraz z nazwą miejscowości. Budynek zyskał również iluminację podświetlającą jego bryłę nocą” —  czytamy w komunikacie.

Spółka podała, że wystrój poczekalni nawiązuje do czasu powstania dworca.

„Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona została także boazeria nawiązująca do historycznego wystroju budynku. Poza tym detalami wnętrze zaprojektowano dość nowocześnie. Podróżni znajdą w nim gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni ulokowano pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze zajmują biura spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem” - wyliczyła.

Zmieniono także najbliższe otoczenie wyremontowanego dworca. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie budynku powstały także wiata rowerowa oraz parking samochodowy.

Dworzec w Życzynie

Przebudowano również wzniesiony w 1883 roku dworzec w Życzynie, znajdujący się w miejscowości Podebłocie. Jak podkreśliły PKP, jest on niemal w całości wykonany z drewna.

„W ramach zakończonej inwestycji elewacja dworca przeszła jedynie drobne zabiegi konserwacyjne, takie jak malowanie i uzupełnienie ubytków, gdyż jej renowację przeprowadzono w 2013 roku. Nowością na niej są przestrzenne i podświetlane napisy z nazwą dworca, a także okrągły zegar od strony peronów. Uroku drewnianemu budynkowi dodaje również iluminacja nocna” —  poinformowały w komunikacie PKP.

W poczekalni dworca ściany pokryte są boazerią, wyeksponowano też historyczny piec kaflowy. Podłogę wykonano częściowo z oryginalnych płytek terakotowych, które uzupełniono gresami o zbliżonym wymiarze, układzie i stonowanej kolorystyce, pasującej do zabytkowych elementów. W poczekalni podróżni znajdą ławki, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przemianę przeszło również bezpośrednie otoczenie dworca. Przy budynku ułożono nową nawierzchnię i wytyczono miejsca parkingowe dla samochodów. Ponadto, powstała nowa wiata rowerowa. Uporządkowana została także zieleń dookoła budynku, pojawiły się też nowe elementy małej architektury, takie jak ławki, lampy czy kosze.

Jak podkreśliły PKP, na obu dworcach wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono wiele ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami. Dworce stały się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak energooszczędne oświetlenie czy systemy inteligentnego zarządzania budynkami, które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dachu dworca w Pilawie zamontowano 30 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania zielonej energii. Oba budynki wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Czytaj też: Kto wykona prace przedprojektowe IV linii metra? Jest trzech chętnych

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /DJ

Kategorie: