Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji poświęconej Telefonowi Zaufania dla osób uzależnionych od czynności. Telefon działa już od 5 lat i jest pierwszym w Polsce telefonem zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, Internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia. Codziennie, pod numerem 801-889-880 w godzinach 17:00-22:00, konsultanci z Instytutu Psychologii Zdrowia PTP udzielają porad i wsparcia osobom potrzebującym pomocy.
Gościem audycji realizowanej przez Fundację Inspiratornia w Polskim Radiu RDC był psycholog, Tomasz Górecki pracujący na co dzień w Telefonie Zaufania, który opowiadał o tym, jak funkcjonuje tego rodzaju pomoc, kim są rozmówcy i jakiego rodzaju wsparcia potrzebują.
- Zainteresowani dzwonią najczęściej w sytuacjach kryzysowych – mówił Tomasz Górecki. To znaczy, w momencie kiedy uzależnienie ma już znaczący wpływ na życie danej osoby. Jednocześnie, dla 80 procent rozmówców, Telefon Zaufania jest pierwszym kontaktem z instytucją pomocową – wcześniej żadna z tych osób nie poszukiwała wsparcia psychologa, ani nie uczestniczyła w terapii. Jesteśmy zatem takim swoistym „lekarzem pierwszego kontaktu”, który mówi jakie kroki może podjąć osoba będąca w potrzebie.
W ciągu 5 lat istnienia Telefonu Zaufania połowa rozmów jakie przeprowadzono dotyczyła tematyki uzależnienia od hazardu. Kolejnym najczęściej zgłaszanym przez rozmówców problemem jest uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, a dzwoniący to z reguły rodzice dzieci nadużywających nowoczesnych technologii. Wiele rozmów dotyczy także problemów związanych z seksoholizmem i w tym przypadku osobami potrzebującymi wsparcia najczęściej są mężczyźni uzależnieni od pornografii w Internecie. Zatem po pomoc dzwonią zarówno osoby, które są uzależnione, jak i ich rodziny i bliscy – najczęściej żony, partnerki i matki osób uzależnionych. Gość audycji mówił o tym, jakiej pomocy udziela na co dzień Telefon Zaufania i czego osoba, która chciałaby porozmawiać z psychologiem może się spodziewać.
- Oferujemy szeroko pojęte wsparcie i prowadzimy psychoedukację. Udzielamy poradnictwa psychologicznego, z naciskiem na słowo „porada, poradnictwo” ponieważ „porada” to nie „rada” – mówił Tomasz Górecki. - Proponujemy, pokazujemy w subtelny sposób jakie są drogi wyjścia z danego problemu. Rada zaś byłaby imperatywem - czego z reguły nie stosujemy. Motywujemy dzwoniących do podejmowania konkretnych działań służących rozwiązaniu problemu koncentrując się jednocześnie na tym, co ta osoba czuje, co się z nią dzieje. Rozmowa średnio trwa 40 do 60 minut, więc jest wystarczająco dużo czasu by przyjrzeć się sytuacji i zrozumieć problem tej osoby – pointuje Tomasz Górecki.
Uruchomienie i prowadzenie telefonu zaufania świadczącego pomoc w zakresie uzależnień behawioralnych dofinansowywany jest ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.