Płocki ratusz chce zbudować kładkę rowerową pod mostem przez Wisłę
Pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego, który łączy dzielnice Płocka położone na obu brzegach Wisły, ma powstać kładka rowerowa. Przygotowując się do tej inwestycji, Urząd Miasta planuje opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla przedsięwzięcia, który określałby m.in. jego warianty i koszty.
Most drogowo-kolejowy im. Legionów Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-1938, w rekordowym czasie 20 miesięcy. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji, nie tylko w Polsce, ale także w skali Europy - różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi bowiem ponad 10 metrów.
-
Robimy pierwszy krok do wykonania kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego. Na najbliższej sesji zaproponuję radnym zabezpieczenie środków na przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego tego przedsięwzięcia. Ten dokument pozwoli określić m.in. warianty i koszty wykonania inwestycji - powiedział prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany w czwartkowym komunikacie Urzędu Miasta.
Skąd środki na kładkę?Jak wyjaśnił, mając gotowy Program Funkcjonalno-Użytkowy płocki samorząd będzie mógł starać się o środki zewnętrzne, gdy pojawią się takie możliwości, i zlecić budowę kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego w systemie "zaprojektuj i wybuduj".
-
Chcemy, aby kładka była lekką konstrukcją kompozytową umieszczoną pod spodem mostu - zaznaczył prezydent Płocka. Według Nowakowskiego, "kładka rowerowa pod mostem pozwoli na połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej w prawo i lewobrzeżnej części Płocka i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników jednośladów".
Według Urzędu Miasta, obecna długość ścieżek rowerowych w Płocku wynosi ok. 70 km. Planowana jest jednocześnie budowa kolejnych tego typu tras przy okazji bieżących modernizacji dróg, np. mającej rozpocząć się w niedługim czasie przebudowy ul. Spółdzielczej, stanowiącej m.in. dojazd do Al. Piłsudskiego i drogi krajowej nr 60, a także w przyszłości, podczas poszerzenia części ul. Wyszogrodzkiej, gdzie biegnie droga krajowa nr 62.
Historia mostuBudowa mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Piłsudskiego była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Podczas wznoszenia przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra.
W czasie II wojny światowej most był dwukrotnie zniszczony - we wrześniu 1939 r. i w styczniu 1945 r. Po odbudowie przeprawa została ponownie otwarta w maju 1950 r. Od tego czasu most był kilkakrotnie remontowany, w tym po powodzi w 1982 r., gdy osunął się nasyp ziemny lewego przyczółka przeprawy, co spowodowało wykolejenie się pociągu osobowego - rannych zostało wówczas 105 pasażerów; ruch na moście został wznowiony na przełomie lutego i marca 1982 r.
Ostatni remont mostu odbył się w 2019 r. - trwał wtedy trzy miesiące, do końca września, a koszt inwestycji wyniósł ponad 8,5 mln zł, z czego prawie 4,5 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków pochodzących z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury. Prace polegały m.in. na oczyszczeniu podpór, renowacji łożysk i wymianie dylatacji oraz nawierzchni asfaltowej wraz z izolacją i odnowieniu balustrad.
W 2008 r. na Moście im. Legionów Piłsudskiego zamontowano iluminację, której kolory: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do historycznych barw Płocka.