Płocki ratusz chce zbudować kładkę rowerową pod mostem przez Wisłę

  • 17.02.2022 17:10

  • Aktualizacja: 05:40 26.07.2022

Pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego, który łączy dzielnice Płocka położone na obu brzegach Wisły, ma powstać kładka rowerowa. Przygotowując się do tej inwestycji, Urząd Miasta planuje opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla przedsięwzięcia, który określałby m.in. jego warianty i koszty.
Most drogowo-kolejowy im. Legionów Piłsudskiego, łączący dwie części Płocka przedzielone Wisłą, został wybudowany w latach 1937-1938, w rekordowym czasie 20 miesięcy. To jedna z najbardziej oryginalnych przepraw pod względem konstrukcji, nie tylko w Polsce, ale także w skali Europy - różnica w wysokości przyczółków po obu stronach rzeki wynosi bowiem ponad 10 metrów.

- Robimy pierwszy krok do wykonania kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego. Na najbliższej sesji zaproponuję radnym zabezpieczenie środków na przygotowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego tego przedsięwzięcia. Ten dokument pozwoli określić m.in. warianty i koszty wykonania inwestycji - powiedział prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany w czwartkowym komunikacie Urzędu Miasta.

Skąd środki na kładkę?

Jak wyjaśnił, mając gotowy Program Funkcjonalno-Użytkowy płocki samorząd będzie mógł starać się o środki zewnętrzne, gdy pojawią się takie możliwości, i zlecić budowę kładki rowerowej pod Mostem im. Legionów Piłsudskiego w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

- Chcemy, aby kładka była lekką konstrukcją kompozytową umieszczoną pod spodem mostu - zaznaczył prezydent Płocka. Według Nowakowskiego, "kładka rowerowa pod mostem pozwoli na połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej w prawo i lewobrzeżnej części Płocka i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników jednośladów".

Według Urzędu Miasta, obecna długość ścieżek rowerowych w Płocku wynosi ok. 70 km. Planowana jest jednocześnie budowa kolejnych tego typu tras przy okazji bieżących modernizacji dróg, np. mającej rozpocząć się w niedługim czasie przebudowy ul. Spółdzielczej, stanowiącej m.in. dojazd do Al. Piłsudskiego i drogi krajowej nr 60, a także w przyszłości, podczas poszerzenia części ul. Wyszogrodzkiej, gdzie biegnie droga krajowa nr 62.

Historia mostu

Budowa mostu drogowo-kolejowego przez Wisłę im. Legionów Piłsudskiego była jedną z największych tego typu inwestycji w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce. Podczas wznoszenia przeprawy pobito ówczesny europejski rekord opuszczania kesonu, osiągając głębokość 28,8 metra.

W czasie II wojny światowej most był dwukrotnie zniszczony - we wrześniu 1939 r. i w styczniu 1945 r. Po odbudowie przeprawa została ponownie otwarta w maju 1950 r. Od tego czasu most był kilkakrotnie remontowany, w tym po powodzi w 1982 r., gdy osunął się nasyp ziemny lewego przyczółka przeprawy, co spowodowało wykolejenie się pociągu osobowego - rannych zostało wówczas 105 pasażerów; ruch na moście został wznowiony na przełomie lutego i marca 1982 r.

Ostatni remont mostu odbył się w 2019 r. - trwał wtedy trzy miesiące, do końca września, a koszt inwestycji wyniósł ponad 8,5 mln zł, z czego prawie 4,5 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków pochodzących z rezerwy subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury. Prace polegały m.in. na oczyszczeniu podpór, renowacji łożysk i wymianie dylatacji oraz nawierzchni asfaltowej wraz z izolacją i odnowieniu balustrad.

W 2008 r. na Moście im. Legionów Piłsudskiego zamontowano iluminację, której kolory: żółty, czerwony i niebieski nawiązują do historycznych barw Płocka.

Źródło:

PAP

Autor:

PG