Z archiwum RDC

Z archiwum RDC - 17.04.2017

  • Jerzy Piórek

  • 17.04.2017
  • 01 godz 47 min 55 s

Krótki opis odcinka

Śmigus-Dyngus to tradycyjny zwyczaj związany z Poniedziałkiem Wielkanocnym, polegający głównie na wzajemnym oblewaniu się wodą. Początkowo były to dwa odrębne obrzędy. Dyngus ma pogańskie korzenie. Pierwsza wzmianka o nim pochodzi z roku 1420 i jest nią kościelny zakaz „zwyczaju pogańskiego, co się zwie dyngus”. Zabrania on napastowania o jaja i inne podarki oraz ciągania do wody. „Pozwólcie nam państwo swój dom rozweselić, a nam wesołym być” - tymi słowami witali domowników „włóczebnicy”, którzy na Podlasiu chodzili z konopielką. W północnych regionach Polski znany był suchy, albo zielony śmigus, który polegał na dotykaniu lub uderzaniu zieloną gałązką wierzbową. Natomiast dyngus, to chodzenie chłopców z kurkiem dyngusowym. Chłopcy po otrzymaniu wykupu, najczęściej w postaci jaj, szli do następnej chałupy. Na wsi podczas  dyngusu nie żałowano dziewczynom wody. Schwytane dziewczyny i młode mężatki pławiono często w rzekach lub sadzawkach. W tradycyjnej ludowej obrzędowości zieleń wierzbowych gałązek, jak i woda, oznaczały wiosenne przebudzenie przyrody, nadzieję na dobry urodzaj i szczęśliwe zamążpójście. Świąteczny poniedziałek wieńczy święta wielkanocne, po których na wsi  rozpoczyna się czas wiosennych prac w polu i zagrodzie. O tradycjach związanych z tymi świętami opowiAdali w RDC Zofia Warych z Myszyńca i  Witold Kuczyński ze wsi Czarnia (Kurpiowska Puszcza Zielona), Stefania Seroka z Obrytego (Kurpiowska Puszcza Biała), Dorota Morawiecka z Jońca nad Wkrą, Ewa Mitowska ze Sterdyni i Małgorzata Dabrowska z Hołowienek na Podlasiu, oraz Marianna Rokicka i jej koleżanki z Rudzienka, wsi leżącej w regionie kołbielskim. W audycji także wiosenne melodie grane na fujarce przez Jana Trzpila ze wsi Mierżączka pod Garwolinem oraz przyśpiewki dyngusowe w wykonaniu jego kapeli. [gallery ids="177596"]

Opis odcinka

Śmigus-Dyngus to tradycyjny zwyczaj związany z Poniedziałkiem Wielkanocnym, polegający głównie na wzajemnym oblewaniu się wodą. Początkowo były to dwa odrębne obrzędy. Dyngus ma pogańskie korzenie. Pierwsza wzmianka o nim pochodzi z roku 1420 i jest nią kościelny zakaz „zwyczaju pogańskiego, co się zwie dyngus”. Zabrania on napastowania o jaja i inne podarki oraz ciągania do wody. „Pozwólcie nam państwo swój dom rozweselić, a nam wesołym być” - tymi słowami witali domowników „włóczebnicy”, którzy na Podlasiu chodzili z konopielką. W północnych regionach Polski znany był suchy, albo zielony śmigus, który polegał na dotykaniu lub uderzaniu zieloną gałązką wierzbową. Natomiast dyngus, to chodzenie chłopców z kurkiem dyngusowym. Chłopcy po otrzymaniu wykupu, najczęściej w postaci jaj, szli do następnej chałupy. Na wsi podczas  dyngusu nie żałowano dziewczynom wody. Schwytane dziewczyny i młode mężatki pławiono często w rzekach lub sadzawkach. W tradycyjnej ludowej obrzędowości zieleń wierzbowych gałązek, jak i woda, oznaczały wiosenne przebudzenie przyrody, nadzieję na dobry urodzaj i szczęśliwe zamążpójście. Świąteczny poniedziałek wieńczy święta wielkanocne, po których na wsi  rozpoczyna się czas wiosennych prac w polu i zagrodzie. O tradycjach związanych z tymi świętami opowiAdali w RDC Zofia Warych z Myszyńca i  Witold Kuczyński ze wsi Czarnia (Kurpiowska Puszcza Zielona), Stefania Seroka z Obrytego (Kurpiowska Puszcza Biała), Dorota Morawiecka z Jońca nad Wkrą, Ewa Mitowska ze Sterdyni i Małgorzata Dabrowska z Hołowienek na Podlasiu, oraz Marianna Rokicka i jej koleżanki z Rudzienka, wsi leżącej w regionie kołbielskim. W audycji także wiosenne melodie grane na fujarce przez Jana Trzpila ze wsi Mierżączka pod Garwolinem oraz przyśpiewki dyngusowe w wykonaniu jego kapeli. [gallery ids="177596"]

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Z archiwum RDC

Odcinki podcastu (480)

  • 22.09.2024

    • 22.09.2024

    • 46 min 13 s

  • 21.09.2024, cz. II

    • 21.09.2024

    • 19 min 35 s

  • 21.09.2024, cz. I

    • 21.09.2024

    • 38 min 30 s

  • 14.09.2024, cz. II

    • 14.09.2024

    • 18 min 08 s

  • 14.09.2024, cz. I

    • 14.09.2024

    • 46 min 05 s

  • 08.09.2024

    • 08.09.2024

    • 39 min 06 s

  • 07.09.2024, cz.II

    • 07.09.2024

    • 16 min 02 s

  • 07.09.2024, cz.I

    • 07.09.2024

    • 39 min 51 s

  • 01.09.2024

    • 01.09.2024

    • 42 min 50 s

  • 31.08.2024, cz.II

    • 31.08.2024

    • 20 min 05 s

1
2
3
...
46
47
48