Fabryka FSO osiedlem mieszkaniowym? Aktywiści apelują o uratowanie zabytków

  • 05.07.2023 06:11

  • Aktualizacja: 12:04 05.07.2023

Pozostałości po zakładach FSO powinny stać się zabytkami – o to apelują warszawscy aktywiści. Tereny po fabryce aut na Żeraniu kupił deweloper i wielkimi krokami zbliża się budowa nowego osiedla na 60 hektarach terenu. Stowarzyszenie Porozumienie dla Pragi chce jednak, żeby mazowiecki konserwator objął historyczne obiekty przy ul. Jagiellońskiej swoją ochroną.

Tereny historycznego zakładu Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu mają zamienić się w osiedle mieszkaniowe i miejsce świadczące rozmaite usługi, m.in. kulturalne i zdrowotne. Znajdują się tam jednak obiekty cenne historyczne, a o ich ratunek apelują miejscy aktywiści.

– FSO to symbol polskiej motoryzacji i warto zadbać przynajmniej o część przemysłowego dziedzictwa, które jeszcze na tym terenie się znajduje. Zależy nam na tym, aby w procesie inwestycyjnym uczestniczył również konserwator zabytków, stąd z dużym zadowoleniem przyjmujemy jego decyzję o tym, aby rozpocząć procedurę wpisu do rejestru tych najcenniejszych obiektów – mówi Krzysztof Michalski z Porozumienia dla Pragi.

Deweloper zapewnia jednak, że najważniejsze elementy zostaną zachowane i będą ogólnodostępne i otwarte dla wszystkich. Aktywistom chodzi o konkretne obiekty.

– Unikalny w skali Warszawy budynek biurowy z liczącą kilkaset metrów elewacją, która jest ozdobiona elementami tłuczonej ceramiki. Pod względem artystycznym to jest coś wyjątkowego. Do tego szereg hal produkcyjnych, także znany z protestów robotniczych symbol Żerania, czyli główna brama prowadząca na teren zakładu – wymienia Michalski.

Co zamiast fabryki FSO?

Na terenie dawnej fabryki FSO ma zostać wybudowane nowe osiedle. Jego powstanie jest już w fazie negocjacji. Ma to być nie tylko osiedle mieszkaniowe, lecz także miejsce kultury i świadczenia rozmaitych usług.

 Takie założenie urbanistyczne na terenie FSO składające się z zabudowy mieszkaniowej, ale na tyle uzupełnionej i nasyconej funkcjami towarzyszącymi, jak szkoły, przedszkola, funkcje kultury i zdrowotne, może stać się samowystarczalnym fragmentem tkanki miejskiej – mówi wicedyrektor stołecznego biura architektury Bartosz Rozbiewski.

Teren został kupiony w 2021 roku przez dewelopera, który obecnie negocjuje z miastem kształt inwestycji.

Jak tłumaczy Rozbiewski, firma chciałaby częściowo realizować inwestycję na podstawie specustawy mieszkaniowej. Taki tryb daje miastu dodatkowe zabezpieczenie.

– Inwestor w takim trybie zobowiązuje się do wykonania niezbędnych inwestycji oświatowych, a także dostarczenia funkcji zieleni ogólnodostępnej. Tym trybem inwestor chce objąć część inwestycji, mniej więcej obszar, który okala tak zwaną Kolonię Śliwice, obszar zabytkowej zabudowy. Nie jest jeszcze przesądzone, w jakim trybie będą realizowane pozostałe fragmenty – dodaje.

Fabryka FSO przy ul. Jagiellońskiej została otwarta w 1948 roku. Ostatni samochód zjechał z taśmy w roku 2011.

Czytaj też: „Zmotoryzował polskie społeczeństwo”. Maluch kończy 50 lat

Źródło:

RDC

Autor:

Cyryl Skiba/PA

Kategorie: