Strefa Czystego Transportu w stolicy. Bilans pouczeń po miesiącu od jej wprowadzenia

  • 01.08.2024 10:21

  • Aktualizacja: 10:20 01.08.2024

Od 1 lipca wystawiono 184 pouczenia dla kierowców, którzy wjechali do Strefy Czystego Transportu nieuprawnionym autem. Przez miesiąc obowiązywania SCT w stolicy, nie wystawiono żadnego mandatu. Kontrole przeprowadzane są przez wspólny patrol strażników miejskich i pracowników ZDM. Podczas nich wystawiana jest specjalna kamera podłączana do komputera, która sczytuje jadące pojazdy i sprawdza je w systemie.

184 pouczenia i jak na razie zero mandatów — tak prezentuje się bilans za pierwszy miesiąc funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Od 1 lipca w stolicy obowiązuje SCT. Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców.

Do Zarządu Dróg Miejskich dotychczas wpłynęło w sumie 14,6 tys. wniosków, z czego pozytywnie rozpatrzono 9,5 tys. Wnioski można składać cały czas.

Na stronie ZDM-u dostępna jest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam się dowiedzieć, czy nasz pojazd ma prawo wjechać do strefy.

Kto nie może wjechać do SCT?

Do strefy nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).

Granice SCT

Granice strefy pokrywają się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczają je:

  • al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Ulice stanowiące granice nie są objęte strefą. 

Jak wyglądają kontrole?

Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej poinformował, że kontrole prowadzone są przez wspólny patrol strażników miejskich i pracowników ZDM. Ci ostatni odpowiadają za rozstawienie sprzętu, czyli kamery podłączonej do komputera podłączonego do bazy CEPiK.

System widzi, które samochody są dopuszczone do ruchu w Strefie Czystego Transportu. Te wyświetlają się na zielono. Samochody, które nie powinny wjeżdżać do SCT, wyświetlają się na czerwono — zaznaczył Jabraszko.

Rzecznik Straży Miejskiej w Warszawie Sławomir Smyk wyjaśnił, jakie czynności są następnie wykonywane.

 Wówczas dokonują zatrzymania takiego pojazdu i weryfikują to czy osoba, która porusza się tym samochodem miała prawo wjechać w strefę czy też nie miała prawa — tłumaczył Smyk.

Zatrzymanie nie oznacza od razu mandatu.

 W praktyce może wyjść po kontroli, że osoba jest mieszkańcem Warszawy, płacącą podatki w Warszawie i ma takie uprawnienia do tego, aby poruszać się tym właśnie pojazdem w Strefie Czystego Transportu — zaznaczył Smyk.

 

Czytaj też: Gwałt zbiorowy na młodej kobiecie. Trwają poszukiwania czterech sprawców

Źródło:

RDC

Autor:

Adrian Pieczka/DJ