Czeka na remont ponad rok od zniszczenia. Co z ozdobną balustradą na Powązkowskiej?

  • 07.08.2024 06:26

  • Aktualizacja: 09:34 07.08.2024

Ozdobna balustrada na ul. Powązkowskiej w Warszawie w dalszym ciągu nie przeszła remontu mimo zapowiedzi miasta. Wciąż jest prowizorycznie zabezpieczona. Wiosną 2023 roku wjechał w nią samochód. — Rozpisaliśmy przetarg na naprawę bariery na ulicy Powązkowskiej. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania. Chodzi o barierę zabytkową, nie jest to więc prosta naprawa, a raczej specjalistyczne prace konserwatorskie — mówi Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.

To już ponad rok od zniszczenia, a ozdobna balustrada na ul. Powązkowskiej w Warszawie wciąż jest niewyremontowana. Chodzi o odgrodzenie jezdni na wysokości wiaduktu kolejowego. Wiosną 2023 roku wjechał w nie samochód.

We wrześniu miasto zapowiadało, że ogrodzenie zostanie wyremontowane. Do przeprowadzenia prac potrzebne było pozwolenie Mazowieckiego Konserwatora Zabytków.

Do dziś balustrada nie została jednak naprawiona. Wciąż jest prowizorycznie zabezpieczona na tzw. trytytki.

 Pracujemy nad remontem — zapewnia Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich. — Rozpisaliśmy przetarg na naprawę bariery na ulicy Powązkowskiej. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania. Chodzi o barierę zabytkową, nie jest to więc prosta naprawa, a raczej specjalistyczne prace konserwatorskie. Dlatego wymagały m.in. opinii konserwatora dotyczącej tego, jak podejść do sprawy. Naprawa dotyczy nie tylko samej bariery balustrady, ale też betonowych słupów stanowiących podporę balustrady — zaznacza.

Wybrana firma będzie miała 140 dni na wykonanie prac.

Zabytkowa balustrada

Przed wojną balustrada zdobiła wiadukt nad obwodową linią kolejową. W 2009 r. w trakcie budowy nowego wiaduktu osiem wykonanych ze stali i żeliwa przęseł zdemontowano i postanowiono przenieść w inną, nieodległą lokalizację. Zdecydowano się je umieścić na wysepce rozdzielającej jezdnie ulicy Powązkowskiej u zbiegu z ulicą Duchnicką.

Przed montażem w nowym miejscu, balustrada została poddana pracom konserwatorskim i restauratorskim, które były konieczne, ze względu na zaawansowaną korozję metalu oraz liczne ubytki.

W trakcie prac odtworzono pierwotną długość kilku przęseł, częściowo zniszczonych w trakcie działań wojennych. Brakujące, krańcowe elementy, zostały zrekonstruowane. Przęsła zakotwiczono w żelbetowych słupkach wykonanych na wzór pierwotnych.

Czytaj też: Jak miasto chce wykorzystać głazy wydobyte podczas budowy metra?

Źródło:

RDC

Autor:

Adam Abramiuk/DJ

Kategorie: