Wiadomości
Udostępnij:
Przejazd między lotniskiem w Radomiu a Okęciem za darmo. Jutro pierwszy przylot na nowy port
-
26.04.2023 15:41
-
Aktualizacja: 20:22 26.04.2023
Już jutro pierwszy samolot przyleci na lotnisko w Radomiu. Na nowy port pierwsi rejsowi pasażerowie przybędą z Paryża. Dzień później zaś planowane są odloty do Rzymu i Paryża. Również od jutra do 15 maja możliwe będzie bezpłatne korzystanie z shuttle busów, które będą kursować między warszawskim Okęciem a lotniskiem Warszawa-Radom.
Pasażerowie podróżujący z Paryża wylądują na lotnisku w Radomiu jutro – będzie to pierwszy przylot na nowo powstały port. Jak zapewnia rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych, jest się czym chwalić.
– Możemy się pochwalić nowym terminalem nastawionym na wygodę pasażerów podczas odprawy, jedenastoma pełnowymiarowymi stanowiskami postojowymi dla samolotów zlokalizowanych wokół pirsu lotniska, możliwością obsługi najpopularniejszych samolotów przewoźników czarterowych i regularnych i oczywiście gruntownie zmodernizowaną oraz wydłużoną o pół kilometra drogą startową – podaje Dermont.
Shuttle busy za darmo
Lotnisko w Radomiu uruchamia od czwartku shuttle busy, które będą kursować pomiędzy warszawskim Okęciem a lotniskiem Warszawa-Radom. Do 15 maja, w ramach promocji, przejazdy w obu kierunkach będą bezpłatne.
Usługa będzie dostępna już od pierwszego przylotu, czyli rejsu PLL LOT z Paryża. Jak zapowiedział PPL rozkład kursów dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń Lotniska Warszawa-Radom. „Z okazji uruchomienia lotniska, rozwiązanie będzie realizowane na zasadach promocyjnych do 15 maja i w tym okresie będzie bezpłatne” – przekazano w komunikacie prasowym.
Kursy shuttle busami to kolejna – po darmowych parkingach – promocja wprowadzona przez Lotnisko Warszawa-Radom. – Mamy nadzieję, że wprowadzone usługi i promocje spotkają się z zainteresowaniem pasażerów. W przypadku ewentualnego opóźnienia przylotu do Lotniska Warszawa-Radom, kierowcy shuttle busa poczekają na pasażerów, tak, aby mieli zapewniony transport, niezależnie od godziny przylotu – podkreśliła Dermont.
Odpowiednio oznakowany autokar będzie oczekiwał na pasażerów na terenie dworca autobusowego Lotniska Warszawa-Radom na stanowisku nr 4 oraz na terenie dworca autokarowego na Lotnisku Chopina na stanowisku nr 17. Autobus będzie wyposażony w odpowiedni luk bagażowy. Informacje odnośnie do rezerwacji miejsc w shuttle bus będą przekazywane przez przewoźnika lotniczego organizującego dany rejs.
Skąd z lotniska w Radomiu?
Rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych dodaje, że nasz narodowy przewoźnik to wciąż jedyna linia lotnicza, która będzie obsługiwać z Radomia regularne linie lotnicze.
– Jeśli chodzi o trasy regularne, to mamy Paryż, Rzym, grecką Prewezę czy Tiranę. Nowością ogłoszoną przed świętami jest Warna, bardzo popularna wśród polskich turystów podróżujących do Bułgarii – mówi Dermont.
Wycieczki z Radomia oferuje kilka różnych biur podróży, a w kierunki czarterowe będą uruchamiane, biorąc pod uwagę popularność wybranych miejsc.
– Jeśli chodzi o kierunki czarterowe, to tutaj możemy spodziewać się większej elastyczności, ponieważ biura podróży dostosowują ofertę do zainteresowania rynku i z pewnością w ofercie wakacyjnej pojawią się najpopularniejsze destynacje wakacyjne w regionie Morza Śródziemnego, czyli Turcja, Grecja i Tunezja – wylicza Dermont.
Praca na lotnisku w Radomiu
Pod koniec marca na lotnisku zostały przeprowadzone testy pasażerskie. Brała w nich udział m.in. obsługa lotniska i pasażerów. Finalnie jest w niej ok. 400 osób.
– Obecnie nasza etatyzacja kształtuje się na poziomie około 160 osób zatrudnionych w PPL na radomskim lotnisku. W ogóle zaś osób związanych z obsługą pasażerów na dzień uruchomienia lotniska, biorąc pod uwagę wszystkich innych dostawców i podmiotów, które tutaj funkcjonują, to będzie około 400 osób – mów Tuszyński.
Połączenia autobusowe z lotniskiem w Radomiu
Pasażerów z Warszawy na lotnisko w Radomiu zawiozą specjalne linie autobusowe. To opcja dla tych, którzy nie będą chcieli jechać samochodem lub koleją.
– Uruchamiamy specjalne połączenia autobusowe pod sam terminal lotniska Warszawa-Radom. Z centrum Warszawy będą kursowały specjalne shuttle busy skorelowane z siatką połączeń lotniczych. Pozwoli to dotrzeć naszym pasażerom na lotnisko z odpowiednim zapasem czasu na odprawę – zapewnia Dermont.
To jednak nie wszystko. Pasażerów z Warszawy na terminal w Radomiu dowiezie też Neobus.
– Modyfikujemy rozkład jazdy i przewoźnik neobusa, podróżując na trasie z Warszawy Zachodniej w kierunkach południowych (Rzeszów, Sanok, Polańczyk, przejście graniczne w Medyce), będzie przejeżdżał przez lotnisko Warszawa-Radom, zatrzymując się w okolicy terminala na lotniskowym dworcu autobusowym – mówi Tuszyński.
Miasto Radom przygotowane na lotnisko
Na inaugurację połączeń lotniczych z Radomia gotowe są też władze miasta.
Pasażerów na lotnisko dowiozą dwie linie autobusowe – 5 i 14. Pierwsza dowiezie podróżnych z dworca głównego PKP w 12 minut , druga w 20.
Jak twierdzi wiceprezydent miasta Mateusz Tyczyński, taka obsługa komunikacyjna na początek jest wystarczająca.
– W ocenie naszej i naszych partnerów z portu lotniczego Warszawa-Radom i PPL obsługa komunikacyjna jest absolutnie wystarczająca. Jesteśmy też gotowi do rozmowy zwiększaniu częstotliwości czy dokładaniu kursów, ale w momencie, gdy lotnisko będzie rosło – zapewnia.
Gruntowna przebudowa lotniska w Radomiu zaczęła się w 2019 roku. Wydłużona została droga startowa, zmodernizowane płyty postojowe i rozbudowany terminal pasażerski. Zbudowano także dużą strefę komercyjną z puntami gastronomicznymi i pasażem handlowym.
Historia lotniska w Radomiu
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do Rygi i Berlina. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 100 mln zł.
Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 r. upadłości miejskiej spółki Port Lotniczy Radom lotnisko kupiło PPL i wybudowało je prawie od nowa.
Koszt inwestycji to ok. 800 mln zł. Port powstał z myślą głównie o przewoźnikach niskokosztowych i czarterowych.
Źródło:
Autor:
Iwona Rodziewicz-Ornoch/PA
Kategorie: