Jest nowa podstawa programowa dla uczniów. Zmieniła się m.in. lista lektur [SPRAWDŹ]

  • 28.06.2024 17:19

  • Aktualizacja: 11:37 29.06.2024

Od 1 września br. obowiązywać będzie odchudzona podstawa programowa. Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenia zmieniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – poinformował w piątek resort edukacji.

Rozporządzenie zakładające nową podstawę programową dla szkół – podpisane w piątek przez minister edukacji Barbarę Nowacką – to nowelizacja dwóch rozporządzeń:

  • w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
  • oraz w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Resort edukacji zaznaczył w komunikacie, że od 1 września br. ze zmienioną podstawą programową będą pracować nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, tj. liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia.

Zmiany w kanonie lektur

Zmiany w nowej podstawie programowej dotyczą m.in. listy lektur. Od nowego roku szkolnego uczniowie szkół podstawowych nie będą musieli znać takich dzieł jak „Powrót taty” Adama Mickiewicza czy „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego. Wykreślono również mit o Orfeuszu i Eurydyce czy ewangeliczną przypowieść o pannach roztropnych.

W podstawie znalazł się za to utwór Olgi Tokarczuk „Profesor Andrews w Warszawie” (z tomu „Gra na wielu bębenkach”).

Z kolei „Romeo i Julia” Williama Szekspira zostało przeniesione do lektur uzupełniających, a z kanonu zniknęły dzieła Jarosława Marka Rymkiewicza czy Jacka Dukaja.

„Ograniczony o około 20 proc. zakres treści nauczania – wymagań szczegółowych – da nauczycielom i uczniom więcej czasu na spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację programów nauczania” – zaznaczono. Wyjaśniono, że zrezygnowano głównie z tych treści, które są nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym, niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej.

„Zwrócono większą uwagę na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej oraz na korzystanie w procesie nauczania – uczenia się z cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w internecie” – czytamy.

MEN podało, że w klasach IV–VIII szkoły podstawowej uszczuplono treści nauczania z języków: polskiego, obcego nowożytnego, łacińskiego, mniejszości narodowej lub etnicznej, regionalnego – kaszubskiego, a także z historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki.

W liceum ogólnokształcącym i technikum – z języków: polskiego, obcego nowożytnego, łacińskiego, mniejszości narodowej lub etnicznej, regionalnego – kaszubskiego, a także z historii, historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki, filozofii, języka łacińskiego i kultury antycznej, historii muzyki, historii sztuki.

W branżowej szkole I stopnia – z języków: polskiego, obcego nowożytnego, mniejszości narodowej lub etnicznej, regionalnego – kaszubskiego, a także z historii, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki.

W branżowej szkole II stopnia – z języków: polskiego, obcego nowożytnego, mniejszości narodowej lub etnicznej, regionalnego – kaszubskiego, a także matematyki i informatyki.

Zmiany w programie nauczania

Resort poinformował także o innych zmianach. To m.in. uzupełnienie o znajomość podstawowych zasad udzielenia pierwszej pomocy wymagań w obszarze „Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku” w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego (tj. klas I–III – edukacja wczesnoszkolna).

Wskazano, że w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego (klas IV–VIII) z języka polskiego na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich – dla klas IV–VI.

„Oczekiwanie od uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty znajomości problematyki krótkich tekstów, które były omawiane w klasach IV–VI przez jedną lub dwie godziny lekcyjne, jest wymaganiem nadmiarowym i nie jest konieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych na egzaminie przeprowadzanym w klasie VIII” – wyjaśnił resort. Dodał, że w latach 2019–2024 na egzaminie ósmoklasisty obowiązywały tylko lektury z klas VII i VIII.

Zmiany dotyczą też wychowania fizycznego. Na wniosek Ministerstwa Sportu i Turystyki wydłużono o jeden miesiąc (luty) okres, w którym w szkole są przeprowadzane testy sprawnościowe – w celu ułatwienia szkołom organizacji tego procesu. W roku szkolnym 2023/2024 testy te były przeprowadzane w okresie dwóch miesięcy (od marca do kwietnia).

Zrezygnowano też z odrębnej podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej – język niemiecki. To konsekwencja zmian wprowadzonych nowelizacją rozporządzenia dotyczącego podtrzymywania tożsamości narodowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych (podpisana przez minister edukacji 2 lutego br.).

„Oznacza to, że od 1 września 2024 r. ponownie będzie jedna wspólna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla wszystkich języków mniejszości narodowej lub etnicznej – tak jak to było przed rokiem szkolnym 2022/2023” – zaznaczyło MEN.

Resort edukacji podał, że zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, aby nie było konieczności wymiany podręczników, co oznacza, że w najbliższym roku szkolnym i w kolejnych latach uczniowie mogą korzystać z dotychczasowych.

„Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej” – poinformowano.

MEN podało również, że uszczuplona podstawa kształcenia ogólnego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz dla szkół ponadpodstawowych będzie (począwszy od roku szkolnego 2024/2025) „jedyną podstawą przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego”. Dodał, że przestają obowiązywać wymagania egzaminacyjne w latach 2021–2024, wprowadzone w związku z pandemią COVID-19.

Od kiedy zmiany w szkołach?

Poinformowano, że do 1 września br. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje na swojej stronie internetowej zmienione informatory o egzaminie ósmoklasisty i maturalnym z poszczególnych przedmiotów, a także komunikaty w sprawie listy jawnych zadań egzaminacyjnych w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego – kaszubskiego.

Rozporządzenia zmieniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zostały skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw.

Wersja „odchudzona” podstawy programowej ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą podstawy programowej, która będzie stopniowo wprowadzana od 1 września 2026 r.

Jednocześnie resort planuje wdrożenie nowych przedmiotów szkolnych od września 2025 r. – edukacji zdrowotnej, która zastąpi zajęcia wychowanie do życia w rodzinie, a także edukacji obywatelskiej, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.

Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów – podano – zostaną przekazane do konsultacji publicznych jesienią br.

Czytaj też: D. Tusk: Umowa o bezpieczeństwie z Ukrainą na 99 proc. jeszcze przed szczytem NATO

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA

Kategorie: