M. Kobosko w Poranku RDC o CPK: To projekt do realizacji

  • 06.06.2024 19:53

  • Aktualizacja: 19:53 06.06.2024

Ten projekt trzeba postawić z głowy na nogi. Trzecia Droga zmieniła zdanie w temacie CPK – powiedział w Poranku RDC Michał Kobosko. Kandydujący do Europarlamentu zaznaczył na naszej antenie, że jego środowisko polityczne zweryfikowało swoją opinię po licznych analizach, wskazujących na konieczność rozwoju transportu.

Gość Poranka RDC Michał Kobosko powiedział na naszej antenie, że Polska potrzebuje zarówno lotniska, jak i kolei dużych prędkości. Odniósł się w ten sposób do zmiany opinii na temat powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 CPK jest projektem do realizacji, do jak najszybszej decyzji, ale ten projekt musi być postawiony z głowy na nogi, nie bizantyjsko-gierkowska konstrukcja w wydaniu PiS-owskim, nie opowiadanie, że za trzy czy cztery lata będą tam startować i lądować samoloty, tylko rozpoczęcie poważnej inwestycji rozłożonej na lata – podkreślił Kobosko.

Premier Donald Tusk pytany o CPK zapowiedział, że w czerwcu przedstawiona zostanie pełna i szczegółowa koncepcja inwestycji.

Poza „gigalotniskiem” najważniejszą częścią składową CPK ma być tzw. igrek, czyli szlak dużych prędkości dla pociągów jadących z Warszawy przez Baranów, Łódź, a następnie do Poznania lub Wrocławia.

Pierwotnie lotnisko w Baranowie między Łodzią a Warszawą miało zostać otwarte na przełomie 2027 i 2028 roku. Z nowych planów wynika, że dojdzie do tego kilka lat później.

Co to CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Pod koniec kwietnia br. PPL podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) „była myśleniem życzeniowym”.

Czytaj też: R. Trzaskowski przychylnie o CPK. „To nie przekreśla istnienia Okęcia”

Źródło:

RDC

Autor:

RDC /PA