Nowe wiadukty na dw. Warszawa Zachodnia i lepsze połączenia

  • 02.06.2022 21:54

  • Aktualizacja: 06:34 26.07.2022

Na wjeździe od zachodu na dworzec Warszawa Zachodnia kolejarze budują trzy stalowe wiadukty. Dzięki nim powstanie bezpośrednie połączenie między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską, od strony Radomia na linię obwodową. Nowe wiadukty o długości około półtora kilometra budowane są obok linii z Warszawy do Łodzi.
Wiadukt najbliżej stacji Warszawa Zachodnia jest najdłuższy - około 400 metrów. Na wiadukcie będzie sześć torów. Trzy tory przebiegać będą dołem. W podobnej technologii powstaje drugi wiadukt bliżej przystanku Warszawa Włochy. Będzie jeden tor na górze i jeden na dole. Trzeci wiadukt znajduje się w miejscu, gdzie górą krzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie oraz Warszawa Włochy na dole. Na wiadukcie poprowadzone będą dwa tory od strony linii radomskiej. Pod nimi będzie pięć torów.

"Wykonawca buduje przyczółki, na które nasunięty będzie 120 m wiadukt" - przekazały PKP PLK.

Do budowy trzech obiektów przewidziano 30 tys. m3 betonu to ok. 3,8 tys. betoniarek.

Pełna modernizacja

Dzięki nowym wiaduktom wzrośnie prędkość pociągów. Jak zaznaczyły PKP PLK, jeszcze w tym roku planowane jest ułożenie pierwszych torów na wiaduktach. Na stacji Warszawa Zachodnia położono blisko 9 km torów i sieci trakcyjnej, zamontowano też 43 rozjazdy.

Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji. Budowane są podziemne kondygnacje: przejście dla pieszych i tunel tramwajowy. Wykonano strop nad tunelem prowadzącym od linii obwodowej i peronu nr 9 do peronów 1-8 stacji Warszawa Zachodnia. Przejście dla pieszych będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano w nim lokale użytkowe i kasy biletowe.

Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" wart jest ok. 2 mld zł netto. Realizacja przewidziana jest do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ubiegają się o dofinansowanie ze środków unijnych.

Źródło:

PAP

Autor:

PA