Egzamin ósmoklasisty – wyniki. Jak poradzili sobie uczniowie z Mazowsza?

  • 03.07.2024 12:04

  • Aktualizacja: 21:12 18.07.2024

Uczniowie z województwa mazowieckiego bardzo dobrze poradzili sobie z egzaminem ósmoklasisty. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała dziś wyniki sprawdzianów na zakończenie szkoły podstawowej. – Mamy średnie wyniki wyższe niż w kraju – mówi dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała dziś wyniki egzaminu ósmoklasisty. Na Mazowszu przystąpiło do niego 37 tysięcy uczniów. Do napisania były sprawdziany z języka polskiego, matematyki i języka nowożytnego. Co ciekawe, w województwie mazowieckim 1656 uczniów z wszystkich tych trzech egzaminów uzyskało od 90 do 100 procent.

Uczniowie na Mazowszu poradzili sobie dobrze. Mamy średnie wyniki wyższe niż w kraju. Odpowiednio z języka polskiego nasi uczniowie w województwie mazowieckim uzyskali średnio 66 procent, z matematyki 57 procent, a z języka angielskiego, czyli najczęściej wybieranego języka obcego 72 procent – podaje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej Krzysztof Lodziński.

W skali kraju absolwenci szkół podstawowych uzyskali średnio z języka polskiego 61 procent, z matematyki 52, a z języka angielskiego 66 procent.

Z egzaminu z języka nowożytnego absolwenci uzyskali: z niemieckiego – 53 proc., z rosyjskiego – 79 proc., z francuskiego – 88 proc., z hiszpańskiego – 72 proc. i z włoskiego – 47 proc.

To wyniki uczniów będących obywatelami Polski, którzy rozwiązywali zadania w arkuszach standardowych. Nie uwzględniono w nich wyników ósmoklasistów, którzy zdawali egzamin w terminie dodatkowym w czerwcu.

W środę uczniowie otrzymają również zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

Wynik uzyskany przez uczniów ma znaczenie, ponieważ od niego zależy, do jakiej szkoły ponadpodstawowej dostanie się zdający. Jest to ważne w szczególnie w przypadku liceów i techników. Połowa wszystkich punktów do zdobycia w rekrutacji to punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.

Egzamin ósmoklasisty w tym roku po raz ostatni przeprowadzany był na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które wprowadzono w związku z pandemią COVID-19. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej.

Egzamin ósmoklasisty – co poszło najlepiej?

Na egzaminie ósmoklasisty uczniowie wykazali się umiejętnością wyszukiwania informacji w tekście. Nie mieli też problemów z znajdowaniem współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych, ale gorzej radzili sobie m.in. z geometrią przestrzenną – wynika z analizy CKE.

„Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność wyszukiwania informacji w tekście” – czytamy we wstępnej informacji.

Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność znajdowania współrzędnych danych punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.

Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajomość funkcji językowych.

Co było najtrudniejsze na egzaminie ósmoklasisty?

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność zastąpienia sformułowania charakterystycznego dla polszczyzny użytkowej wyrazem lub sformułowaniem z zakresu polszczyzny wzorcowej.

„Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z geometrii przestrzennej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi – przekształcenia wzoru na objętość ostrosłupa, aby wyznaczyć jego wysokość i obliczyć różnicę wysokości zbudowanych wież” – wskazano.

W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych.

Czytaj też: Wystawa „Kultura w rozwoju – 20 lat Polski w Unii Europejskiej” w Łazienkach Królewskich

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Cyryl Skiba/PA