Współcześnie, ale z szacunkiem do tradycji. Przed nami 34. Festiwal Mozartowski

  • 07.04.2025 17:53

  • Aktualizacja: 17:55 07.04.2025

Wielkimi krokami zbliża 34. Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej. Za dokładnie miesiąc na deskach różnych stołecznych scen zobaczymy kilkanaście przedstawień w mistrzowskich wykonaniach. – U nas Mozart jest przedstawiany współcześnie, ale z ogromnym ukłonem i szacunkiem do tradycji – mówi dyrektorka WOK Alicja Węgorzewska-Whiskerd. Patronem festiwalu jest Polskie Radio RDC.

W programie 34. Festiwalu Mozartowskiego znajdziemy zarówno najbardziej znane opery Mozarta jak „Wesele Figara”, „Czarodziejski flet” czy „Idomeneo”, jak i wyjątkowe koncerty kameralne, oratoryjne (Requiem d-moll, Msza c-moll) oraz wydarzenia dedykowane najmłodszym melomanom.

Jak zapewnia dyrektorka Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd, zobaczymy twórczość Mozarta we współczesnych interpretacjach stworzonych z szacunkiem do tradycji.

– U nas Mozart jest przedstawiany współcześnie, ale z ogromnym ukłonem i szacunkiem do tradycji. Każdy więc może znaleźć swoją wersję Mozarta – mówi.

Jednym z najważniejszych akordów tegorocznej odsłony festiwalu będzie premiera opery „Łaskawość Tytusa”.

– Wielka pompa 8 maja, rozpoczynamy wielką premierą „La clemenza di Tito” pod dyrekcją Benjamina Bale'a w reżyserii Anny Sroki-Chryń z obsadą zarówno polską, jak i międzynarodową. To będzie rzeczywiście wielka piękna premiera. Tego nam brakowało do wielkiej tzw. piątki mozartowskiej – zapewnia Węgorzewska-Whiskerd.

Reżyserka „Łaskowości Tytusa” Anna Sroka-Hryń tym dziełem debiutuje w roli reżyserki operowej.

– Bardzo się broniłam, bo obawiałam się tego, czy dam sobie radę, ponieważ to jest świat i planeta mi zupełnie obca. Szczerze mówiąc, czuję się jak Kolumb – przyznaje.

Sroka-Hryń podkreśla, że w tej operze w centrum stawia człowieka i jego problemy.

Myślę, że człowiek. Człowiek, jego niedoskonałość, wewnętrzne meandry, których sam często nie potrafi przewidzieć. Wiem, że to brzmi może górnolotnie, ale naprawdę człowiek jest dla mnie ważnym punktem tej opery i to, co się z nami ludźmi dzieje – dodaje.

W czerwcu na scenie WOK pojawi się również nowa wersja rzadziej grywanej opery „La finta semplice” w reżyserii Jitki Stokalskiej z udziałem Bastarda Trio – zaskakującego połączenia klasyki i alternatywy.

Nie zabraknie także prawdziwych muzycznych pereł. 12 maja w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera najnowszej płyty WOK – Requiem d-moll Mozarta – wydanej przez renomowane wydawnictwo DUX. Tego wieczoru usłyszymy również majestatyczną Mszę c-moll.

Na wyjątkowy wieczór zapowiada się także spotkanie z literaturą i muzyką – „Moje życie z Mozartem” z udziałem Érica-Emmanuela Schmitta, autora kultowej książki pod tym samym tytułem (25 maja, Zamek Królewski). A finał? Oczywiście Gala Mozart Night – już po raz piąty – która tradycyjnie zamyka Festiwal, tym razem w pięknych wnętrzach Teatru Polskiego.

Na scenach Festiwalu pojawią się wybitni artyści: wiolonczelista Tomasz Strahl, skrzypaczka Agata Szymczewska czy dyrygent Howard Arman, który zaprezentuje własną interpretację mozartowskiego Requiem.

Nie zapomniano także o młodszych odbiorcach. Mozart Junior to szósta już edycja wydarzeń edukacyjnych – z autorskimi warsztatami teatralno-operowymi Mozart ON oraz wznowieniem działalności Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej.

34. Festiwal Mozartowski w Warszawie potrwa od 8 maja do 6 lipca. Wydarzenie odbędzie się pod patronatem Polskiego Radia RDC.

Czytaj też: Wręczono Fryderyki w 12. kategoriach muzyki klasycznej

Źródło:

RDC/mat. prom.

Autor:

Cyryl Skiba/PA

Kategorie: