Warszawiacy muszą liczyć się z większymi korkami - w weekend ruszyła przebudowa Trasy Łazienkowskiej. W sobotę 29 stycznia zamknięty został wiadukt północny, a ruch w obu kierunkach jest prowadzony wiaduktem południowym. Sprawdziliśmy, jak wyglądał poranny i popołudniowy szczyt w tej części miasta.
Na samej Trasie Łazienkowskiej około 15:00 potworzyły się już korki. Powodem było zwężenie drogi - ruch w obu kierunkach przeniesiony jest na wiadukt w stronę Pragi. Zator był w stronę Wisły od centrum. Trasa zakorkowana była do okolic metra Politechnika.
Warszawiacy liczą się z utrudnieniami, które mają potrwać jeszcze około 2 lat.
Nasz reporter był w miejscu, w którym zwężono jezdnie i kierowcy jadący z Pragi zjeżdżają na drugi wiadukt. To tu teoretycznie powinny tworzyć się największe korki. Ruch był naprawdę spory, samochodów było dużo, jechały powoli, ale płynnie.
Sprawnie za to kursowała komunikacja miejska, która ma wytyczone buspasy. Co jednak ważne - wyłączone zostały przystanki na Rozbracie i jeden na Torwarze - w kierunku Pragi.
To największe utrudnienie - przyznają pasażerowie, którzy chcieli skorzystać z tego pierwszego przystanku.
Pierwsze utrudnienia
Po godzinie 7:00 pojawiły się pierwsze korki na Trasie zarówno w stronę Centrum, jak i Pragi. W godzinach szczytu utrudnienia były również w Alei Stanów Zjednoczonych. W stronę Pragi zaś korek ciągnął się od Alei Niepodległości.
Kierowcy jadący od strony Pragi-Południe mogą zjechać na wiadukt południowy za węzłem z Wisłostradą, a na właściwą jezdnię wrócą na wysokości pl. Na Rozdrożu.
Na czynnym wiadukcie są cztery pasy ruchu – po dwa w każdym kierunku. Dla kierowców indywidualnych – dwa skrajne pasy o szerokości 2,2 m, a dwa wewnętrzne o szerokości 3 m zarezerwowane są wyłącznie dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego i dopuszczonych pojazdów (taksówek, motocykli, MTON oraz pojazdów uprzywilejowanych).
Zmiany nie tylko na samej Trasie
Przebudowa Trasy Łazienkowskiej oznacza utrudnienia dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej nie tylko w rejonie zamkniętego wiaduktu. - Utrudnienia pojawią się m.in. w alei Niepodległości - informuje Małgorzata Gajewska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. - Kierowcy jadący aleją Niepodległości od Chałubińskiego, którzy chcą skręcić w lewo w aleję Armii Ludowej, mają tylko jeden pas do przeznaczony do tego manewru - wyjaśnia.
Duże zmiany także na rondzie Jazdy Polskiej. - Ponieważ od ronda ma prowadzić objazd, wyznaczymy drugi pas do skrętu w prawo z Alei Armii Ludowej w Waryńskiego, żeby więcej samochodów mogło skorzystać z tego objazdu. Z tego też powodu będzie musiał być przeniesiony przystanek, który tam się znajduje - dodaje Gajewska.
Z kolei na wlocie ul. L. Waryńskiego na rondo od strony pl. Konstytucji jest tylko jeden pas do skrętu w lewo na Trasę Łazienkowską (skrajny). Z pasa środkowego w lewo skręcić mogą tylko autobusy i pojazdy dopuszczone.
Natomiast na ul. J. Gagarina dla chcących skręcić w lewo w ul. Czerniakowską w stronę centrum wykonany został dodatkowy lewoskręt, skręcić w tej relacji można z dwóch pasów.
Sygnalizacja świetlna
- Żeby uporządkować ruch w nowych warunkach, w 35 miejscach zmieniona została sygnalizacja świetlna - podaje Gajewska. - Dając priorytety autobusom czy pieszym, wybudowana została dodatkowa sygnalizacja na skrzyżowaniu ulicy Beethovena i Sobieskiego - informuje.
Priorytety dla autobusów zostały wprowadzone w 17 lokalizacjach, dla tramwajów w 9, wspólnie dla autobusów i tramwajów w 2 lokalizacjach. W 6 lokalizacjach wprowadzono priorytet w sygnalizacji świetlnej dla pieszych.
Ustawiono też tablice informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu związanych z przebudową wiaduktów w różnych lokalizacjach miasta m.in. na Trasie Siekierkowskiej. Będą one wskazywały możliwość objazdu utrudnień Trasą Siekierkowską lub Al. Jerozolimskimi.
Zmiany dla autobusów
W czasie przebudowy wiaduktów przy parku Agrykola autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego jeżdżą Trasą Łazienkowską bez zmian tras. Skorygowana została jedynie trasa linii 143 – od soboty, 29 stycznia autobusy tej linii dojeżdżają do Pomnika Lotnika, czyli skrzyżowania trasy z ulicą Żwirki i Wigury.
Zgodnie z zalecaniami opracowanymi przez Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej – pasy dla autobusów na południowym wiadukcie Trasy Łazienkowskiej wytyczone zostały na środkowej części obiektu, bezpośrednio nad podporami. Ze względu na obciążenie dużymi pojazdami, jakimi są autobusy, było to jedyne dopuszczalne rozwiązanie.
Na wewnętrzny pas ruchu, przy barierce oddzielającej jezdnie przeniesiony został także pas dla autobusów na moście Łazienkowskim – w kierunku Centrum (początek tego buspasa od strony Pragi będzie za przystankiem Wał Miedzeszyński a z Centrum – za przystankiem Plac Na Rozdrożu).
Nieczynne przystanki
Ze względu na taki układ pasów oraz względy bezpieczeństwa w tym etapie prac nieczynne są przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach) oraz przystanek Torwar w kierunku Centrum.
Przystanek Rozbrat 01 (czyli w kierunku Pragi) został zamknięty od soboty 29 stycznia, a na przystanku Torwar 01 (również w stronę Pragi) na żądanie będą się zatrzymywały autobusy linii 411, 502, 514, 520, 523 i 525. Nieczynne od soboty 29 stycznia są także przystanki Rozbrat 02 oraz Torwar 02 (czyli obydwa w kierunku Centrum).
Aby usprawnić przejazd autobusów w kierunku Pragi, przystanek Metro Politechnika 01 (ten, który do tej pory był na jezdni prowadzącej na Rondo Jazdy Polskiej) został przeniesiony na główną jezdnię trasy, czyli na tę pod rondem.
Alternatywne trasy przejazdów do zamkniętych przystanków
z Pragi-Południe:
z Grochowa linią 141 do przystanku Torwar 03 (na Wisłostradzie po zjeździe z mostu Łazienkowskiego) z przejściem pieszo do przystanku Rozbrat chodnikiem po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej (ok. 700 m) albo do przystanku Legia-Stadion 01 (przy skrzyżowaniu ulic Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 jadących z przystanku Legia-Stadion 02 jeden przystanek do przystanku Rozbrat 06;
z Grochowa linią 158, z Gocławia i Saskiej Kępy liniami 111 lub 117 przez most Józefa Poniatowskiego do przystanku Krucza 02 z przesiadką do autobusów linii 109 lub 171 jadących z przystanku Krucza 01 do przystanków Śniegockiej 01, Koźmińska 01 i Torwar 03;
z Gocławia liniami E-1 lub 147, z Saskiej Kępy liniami 146 lub 147 do przystanku Metro Stadion Narodowy 02, następnie jeden przystanek pociągiem Szybkiej Kolei Miejskiej lub Kolei Mazowieckich do stacji Warszawa Powiśle i dalej autobusem 162 jadącym z przystanku PKP Powiśle 03 do przystanku Śniegockiej 01 lub Rozbrat 03.
z Gocławia linią 168 przez most Siekierkowski do przystanku Sielce 04 z przesiadką do autobusów linii 107, 159 lub 162 jadących z przystanku Sielce 02 do przystanku Rozbrat 06 (linie 107 i 159) lub 04 (linia 162) albo autobusów linii 185 jadących do przystanku Torwar 04.
z Ochoty i stacji metra Politechnika:
z Ochoty i stacji metra Politechnika linią 187 do przystanku Legia-Stadion 01 (przy skrzyżowaniu ulic Czerniakowska/Łazienkowska) z przesiadką do autobusów linii 107 lub 159 jadących z przystanku Legia-Stadion 02 jeden przystanek do przystanku Rozbrat 06;
z Dworca Zachodniego bezpośrednio linią 159 kursującą ulicami Koszykowa – Piękna jadącą do przystanku Rozbrat 05. Do autobusów linii 159 możliwe są przesiadki z tramwajów kursujących zarówno ulicą Marszałkowską, jak i al. Niepodległości i ulicą T. Chałubińskiego.
Buspasy w nowych miejscach
Dla ułatwienia przejazdu autobusów zostały uruchomione buspasy na następujących ulicach:
al. Stanów Zjednoczonych w obu kierunkach na odcinku od ronda Wiatraczna do Przyczółku Grochowskiego,
Ostrobramskiej w kierunku zachodnim na odcinku od ul. Lotniczej do Przyczółku Grochowskiego,
L. Krzyckiego na odcinku od ul. Wawelskiej do ul. Filtrowej,
Marynarskiej w kierunku wschodnim na odcinku stacji PKP Służewiec do ronda Unii Europejskiej,
Łopuszańskiej w obydwu kierunkach na odcinku od wiaduktu nad torami kolejowymi WKD do ul. Kolneńskiej.
Wcześniej buspas powstał także na ul. Bitwy Warszawskiej w obu kierunkach na odcinku od ul. Szczęśliwickiej do ul. Grójeckiej. Dodatkowo, w związku ze spodziewanym przeniesieniem się części ruchu z Trasy Łazienkowskiej na ciąg Dolina Służewiecka – al. gen. W. Sikorskiego - Trasa Siekierkowska, na najbardziej wykorzystywanym przez autobusy odcinku tych arterii (od ul. Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego) został wyznaczony buspas.
Przebudowa to jedyne wyjście
Jak się okazało, remont wiaduktów jest nieopłacalny, stąd prace właściwie od nowa. - Wiadukty mają już blisko 50 lat - wyjaśnia Małgorzata Gajewska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. - Dostaliśmy ekspertyzę od Politechniki Warszawskiej, która wskazywała, że tak naprawdę remont jest nieopłacalny, a wiadukty najlepiej całkowicie zburzyć i wybudować je od nowa już w wyższej klasie nośności - mówi.
Przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej potrwa do marca 2024 r. Nowe obiekty będą miały większą wytrzymałość i wyższą klasę nośności. Powstaną przy nich obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi.