Będzie odcinkowy pomiar prędkości w tunelu POW. 12 kamer na 3 pasach

  • 16.12.2021 17:46

  • Aktualizacja: 05:06 26.07.2022

W tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy będą prowadzone kontrole z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach - poinformowała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak. Dodała, że w poniedziałek planowana jest legalizacja oraz odbiór techniczny urządzeń.
Rzeczniczka GITD przekazała, że w tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy będą prowadzone pomiary prędkości.

- Do montażu kamer zamontowanych na wjazdach i wyjazdach z tunelu wykorzystano infrastrukturę (bramownice, portale tunelu) znajdującą się na tym odcinku drogi. Urządzenia zostały zamontowane w tym tygodniu. W czwartek przeprowadzone zostanie przez pracowników OUM (Okręgowy Urząd Miar) wzorcowanie odcinka. Natomiast zgodnie z przyjętym i przedstawionym GDDKiA harmonogramem, w najbliższy poniedziałek, 20 grudnia planowana jest legalizacja oraz odbiór techniczny urządzeń - tłumaczyła Monika Niżniak.

Ograniczenie do 80 km/h

Rzeczniczka wskazała, że urządzenia powinny być gotowe do pracy tuż po odbiorach. - Zgodnie z przyjętymi procedurami urządzenia powinny przejść testy obejmujące m.in. ocenę prawidłowości przesyłu danych do systemu centralnego CANARD. Testy zgodnie z przyjętymi standardami powinny odbywać się pod ruchem. Planowane jest więc przeprowadzenie testów po oddaniu tunelu do użytku - podała.

- System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń - przekazała.

Monika Niżniak poinformowała również, że urządzenia zamontowane w tunelu zostały przeniesione z budowanej autostrady A1, gdzie ich wykorzystanie od samego początku było rozwiązaniem tymczasowym, wprowadzanym na czas realizowanych prac. - Na wniosek GDDKiA urządzenia zostały zdemontowane i przeniesione do tunelu trasy S2 - dodała.

Koszt montażu urządzeń w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy wyniesie ok. 200 tysięcy złotych.

Otwarcie POW tuż-tuż

W środę w tunelu ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy odbyły się ćwiczenia służb ratowniczych, w których wzięli przedstawiciele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, Komendy Stołecznej Policji, Pogotowia Ratunkowego oraz GDDKiA. Ćwiczeniom przyglądali się wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł oraz dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski.

Konstanty Radziwiłł poinformował podczas ćwiczeń, że jeżeli rekomendacje będą pozytywne, to decyzja o dopuszczeniu tunelu do użytkowania będzie mogła być wydana "niedługo". - Podejmując decyzję o dopuszczeniu do użytkowania, wydam również jednocześnie zarządzenie o procedurach towarzyszących zamykania i otwierania tunelu. Myślę, że jest szansa zrobienia tego w najkrótszym czasie, jaki jest możliwy i mam nadzieję, że to się stanie w ciągu najbliższych kilku dni - powiedział wojewoda mazowiecki.

Wcześniej rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska podkreśliła, że otwarcie ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Warszawa Wilanów wraz z tunelem odbędzie się po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie i zgody Wojewody Mazowieckiego.

- Jeżeli w tym tygodniu otrzymamy niezbędne decyzje, a wykonawca zakończy przygotowania do wprowadzenia stałej organizacji ruchu, jest możliwe oddanie do ruchu ursynowskiego odcinka S2 w poniedziałek, 20 grudnia - podkreśliła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Źródło:

PAP

Autor:

PA