Atak terrorystyczny w szkole. "Wielu nauczycieli popełnia błędy, bo trudno im o racjonalną ocenę sytuacji"

  • 24.03.2016 17:57

  • Aktualizacja: 13:51 15.08.2022

- Nauczyciele nie mogą tracić zimnej krwi i powinni mieć świadomość tego, że są spisane procedury i nie są sami w tej sytuacji. Powinni również pamiętać o tym, że najważniejsze jest bezpieczeństwo dzieci i młodzieży - mówił w "Popołudniu RDC" Arkadiusz Walczak z Warszawskiego Centrum Innowacji Edukcyjno-Społecznych i Szkoleń.

Jak podkreśla Walczak, często nauczyciele nie wiedzą, jak zachować się w kryzysowej sytuacji. - Doświadczenie pokazuje nam, że wielu z nich popełnia błędy, bo trudno im o racjonalną ocenę sytuacji – mówi.


Szkolenia nauczycieli


Walczak tłumaczy, że Warszawskie Centrum Innowacji Edukcyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) prowadzi specjalne warsztaty dla nauczycieli, które przygotowują ich do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w szkole, np. ataku terrorystycznego.


- Opracowane zostały procedury, które mają pomóc dyrektorom szkół odpowiednio zareagować. Wokół tych procedur koncentrowane są nasze zajęcia – mówi Walczak. - Druga część to przygotowywanie nauczycieli, aby rozmawiali z dziećmi i młodzieżą o tym, co się dzieje na świecie. To zajęcia, które głównie kierujemy do wychowawców klas i zainteresowanych nauczycieli. To są warsztaty, np. o terroryzmie – uzupełnia.


Pomoc ekspertów


Walczak dodaje, że oprócz zaznajomienia nauczycieli z obowiązującymi procedurami, są oni informowani o wsparciu, jakiego mogą udzielić im interwenci kryzysowi i mediatorzy.


- To są osoby bardzo dokładnie przygotowane merytorycznie. Zadaniem interwenta jest pojawienie się w szkole w momencie, kiedy doszło do sytuacji kryzysowej i pomoc jej uczestnikom. Najczęściej jest to psycholog – tłumaczy Walczak.


Lider bezpieczeństwa


Oprócz szkoleń prowadzonych przez WCIES nauczyciele mogą wziąć również w programie „Lider bezpieczeństwa”, który prowadzą Fundacje „Rodzice Szkole”, „Popieram Rodzinę”, „Szturman” i Centrala Szkoleń AT. Celem programu jest wyszkolenie kadry pedagogicznej, która będzie potrafiła poradzić sobie w sytuacjach zagrożenia terrorystycznego.


- Lider bezpieczeństwa również odpowiada za to, aby ta szkoła była odpowiednio zabezpieczona (…), na przykład jak wchodzimy, to zwykle widzimy ekrany z kamer. To nie powinno tak wyglądać, bo jeśli ktoś chce zaatakować, to od razu wszystko widzi – robi sobie zdjęcie, co się dzieje, gdzie są kamery i jak je minąć. Jest też tak część praktyczna, czyli przychodzą liderzy, opowiadają o takich sytuacjach, a potem rozmawiamy o tym, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia – tłumaczy Anna Mosskowska z Fundacji Popieram Rodzinę.


O szczegółach szkoleń można dowiedzieć się więcej na stronach liderbezpieczenstwa.pl oraz www.wcies.edu.pl.


Źródło:

RDC

Autor:

KG