Wieczór RDC

Wieczór RDC: Polska kultura podbija serca Chińczyków. „Powoli budujemy publiczność”

  • Robert Łuchniak

  • 04.04.2016
  • 46 min 46 s

Krótki opis odcinka

Po sukcesie ubiegłorocznych projektów w Chinach, gdzie polskie prezentacje zobaczyło prawie 300 tys. osób, Instytut Adama Mickiewicza kontynuuje projekty w krajach azjatyckich. W poprzednim sezonie osią programu były monumentalne wystawy sztuki dawnej i współczesnej. W 2016 roku tę rolę pełnią teatr i muzyka. - Staramy się operować ciekawą ofertą, by - w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej - powoli budować publiczność - mówił dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza. Tegoroczny program Instytutu Adama Mickiewicza (działającego pod marką Culture.pl) w Azji obejmuje szeroką prezentację teatru polskiego, projekty muzyki dawnej, trasę koncertową orkiestry Sinfonia Varsovia w Korei i Chinach, recitale, koncerty jazzowe i muzyki aktualnej, udział w teatralnym festiwalu japońskim Festival/Tokyo, wystawę sztuki współczesnej i koprodukcję teatralną w Indiach oraz wiele innych projektów i rezydencji artystycznych, które odbędą się w 20 miastach Chin, Indii, Korei i Japonii. - To będzie początek naszego sezonu muzycznego. W kwietniu to czas muzyki dawnej, organizowanej już od wielu dobrych lat przez pekińską Salę Zakazanego Miasta. To jedna z trzech najważniejszych sal grających muzykę klasyczną i to właściwie jedyna sala, która rozpoczęła program muzyki dawnej, która w Chinach nie była zbyt popularna. Na początku przez parę lat robili to z partnerami z Francji, w zeszłym roku my zaproponowaliśmy współpracę. Wystąpiły dwa polskie zespoły i w tym roku mamy cały sezon, czyli w sumie sześć koncertów, które są przez nas ułożone - mówi dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza. Budowanie relacji Dzięki długofalowym działaniom Culture.pl polska kultura od sześciu lat jest regularnie obecna w kluczowych krajach Azji. Dotychczas odbyło się ponad 480 wydarzeń kulturalnych dla około 570 tys. uczestników. Instytut konsekwentnie poszerza swoją obecność w Azji, intensyfikując w tym roku działania w Indiach. - Z naszymi azjatyckim partnerami rozwijaliśmy i budowaliśmy relacje przez parę dobrych lat. Z salą koncertową w Pekinie współpracujemy od 2009 roku i powoli poznawaliśmy się, budowaliśmy zrozumienie, zaczęliśmy ze sobą porozumiewać się i ten partner zwrócił się do nas z propozycją. To były rozmowy, które trwały parę lat. Proponowaliśmy różne rzeczy, a oni wybierali to, co im się najbardziej podobało (...). Powoli staramy się dopracować takie rozwiązanie, które wszystkich zadowala - tłumaczy Jacoby. Dodaje, że krajami, które silnie zaznaczyły swoją obecność w chińskiej kulturze, są m.in. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania. - Pewnie nas to nie zaskakuje. To są kraje, które mają ogromne budżety i mają szeroko zakrojone działania. My, w porównaniu z nimi, jesteśmy bardzo małym graczem, ale za to zwinnym i dynamicznym, także wydaje mi się, że każdy ma swoje zalety. Staramy się bardziej operować ciekawą ofertą i powoli budować publiczność, w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej, którzy weszli razem z ogromnym przemysłem, a więc fanfarami i pieniędzmi, i przez to bardzo szybko zdobyli najlepsze sale koncertowe, ale nie zawsze była to taka praca mozolna od dołu. Czasami warto pomęczyć się parę lat i działać bardziej organicznie, a nie z góry sypać pieniądze - zaznacza. Polska muzyka w Chinach Adam Waleszyński z Tides From Nebula, polskiego zespołu post-rockowego, który w tym roku wystąpi na showcasie muzycznym Sound of the Xity oraz na Strawberry Music Festival w Pekinie i Shanghaju, wyjaśnia, że tego typu muzyka cieszy się ogromną popularnością w Chinach. - To alternatywa, która nie istnieje w mediach głównego nurtu. Takie zespoły radzą sobie same, promując się, nagrywając płytę, ale generalnie polega to na tym, że jeździ się i pokazuje się. W Chinach chyba jest taki klimat na tę muzykę, co nas bardzo cieszy (...). Robimy kompilację z naszych czterech płyt, ale nie ukrywamy, że to będzie niesamowite, bo pierwszy raz na żywo zagramy nasze utwory. To będzie wyjątkowe dla nas i chińskiej publiczności - mówi.

Opis odcinka

Po sukcesie ubiegłorocznych projektów w Chinach, gdzie polskie prezentacje zobaczyło prawie 300 tys. osób, Instytut Adama Mickiewicza kontynuuje projekty w krajach azjatyckich. W poprzednim sezonie osią programu były monumentalne wystawy sztuki dawnej i współczesnej. W 2016 roku tę rolę pełnią teatr i muzyka. - Staramy się operować ciekawą ofertą, by - w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej - powoli budować publiczność - mówił dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza.

Tegoroczny program Instytutu Adama Mickiewicza (działającego pod marką Culture.pl) w Azji obejmuje szeroką prezentację teatru polskiego, projekty muzyki dawnej, trasę koncertową orkiestry Sinfonia Varsovia w Korei i Chinach, recitale, koncerty jazzowe i muzyki aktualnej, udział w teatralnym festiwalu japońskim Festival/Tokyo, wystawę sztuki współczesnej i koprodukcję teatralną w Indiach oraz wiele innych projektów i rezydencji artystycznych, które odbędą się w 20 miastach Chin, Indii, Korei i Japonii.

- To będzie początek naszego sezonu muzycznego. W kwietniu to czas muzyki dawnej, organizowanej już od wielu dobrych lat przez pekińską Salę Zakazanego Miasta. To jedna z trzech najważniejszych sal grających muzykę klasyczną i to właściwie jedyna sala, która rozpoczęła program muzyki dawnej, która w Chinach nie była zbyt popularna. Na początku przez parę lat robili to z partnerami z Francji, w zeszłym roku my zaproponowaliśmy współpracę. Wystąpiły dwa polskie zespoły i w tym roku mamy cały sezon, czyli w sumie sześć koncertów, które są przez nas ułożone - mówi dr Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza.

Budowanie relacji

Dzięki długofalowym działaniom Culture.pl polska kultura od sześciu lat jest regularnie obecna w kluczowych krajach Azji. Dotychczas odbyło się ponad 480 wydarzeń kulturalnych dla około 570 tys. uczestników. Instytut konsekwentnie poszerza swoją obecność w Azji, intensyfikując w tym roku działania w Indiach.

- Z naszymi azjatyckim partnerami rozwijaliśmy i budowaliśmy relacje przez parę dobrych lat. Z salą koncertową w Pekinie współpracujemy od 2009 roku i powoli poznawaliśmy się, budowaliśmy zrozumienie, zaczęliśmy ze sobą porozumiewać się i ten partner zwrócił się do nas z propozycją. To były rozmowy, które trwały parę lat. Proponowaliśmy różne rzeczy, a oni wybierali to, co im się najbardziej podobało (...). Powoli staramy się dopracować takie rozwiązanie, które wszystkich zadowala - tłumaczy Jacoby.

Dodaje, że krajami, które silnie zaznaczyły swoją obecność w chińskiej kulturze, są m.in. Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.

- Pewnie nas to nie zaskakuje. To są kraje, które mają ogromne budżety i mają szeroko zakrojone działania. My, w porównaniu z nimi, jesteśmy bardzo małym graczem, ale za to zwinnym i dynamicznym, także wydaje mi się, że każdy ma swoje zalety. Staramy się bardziej operować ciekawą ofertą i powoli budować publiczność, w przeciwieństwie do niektórych partnerów Europy Zachodniej, którzy weszli razem z ogromnym przemysłem, a więc fanfarami i pieniędzmi, i przez to bardzo szybko zdobyli najlepsze sale koncertowe, ale nie zawsze była to taka praca mozolna od dołu. Czasami warto pomęczyć się parę lat i działać bardziej organicznie, a nie z góry sypać pieniądze - zaznacza.

Polska muzyka w Chinach

Adam Waleszyński z Tides From Nebula, polskiego zespołu post-rockowego, który w tym roku wystąpi na showcasie muzycznym Sound of the Xity oraz na Strawberry Music Festival w Pekinie i Shanghaju, wyjaśnia, że tego typu muzyka cieszy się ogromną popularnością w Chinach.

- To alternatywa, która nie istnieje w mediach głównego nurtu. Takie zespoły radzą sobie same, promując się, nagrywając płytę, ale generalnie polega to na tym, że jeździ się i pokazuje się. W Chinach chyba jest taki klimat na tę muzykę, co nas bardzo cieszy (...). Robimy kompilację z naszych czterech płyt, ale nie ukrywamy, że to będzie niesamowite, bo pierwszy raz na żywo zagramy nasze utwory. To będzie wyjątkowe dla nas i chińskiej publiczności - mówi.

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Wieczór RDC

Odcinki podcastu (5453)

  • Literackie spacery po Warszawie i wycieczki rowerowe

    • 04.01.2025

    • 53 min 02 s

  • Kalendarz na 2025 r.

    • 04.01.2025

    • 14 min 11 s

  • O pasji kolekcjonerskiej

    • 04.01.2025

    • 24 min 06 s

  • Universam Towarzyski i Artystyczny

    • 28.12.2024

    • 20 min 17 s

  • Wokół książki „Splątany mózg” Luiz Passoa

    • 28.12.2024

    • 12 min 52 s

  • Piąty tom serii „Na tropie tajemnic dzieł sztuki”

    • 28.12.2024

    • 17 min 45 s

  • Człowiek z Puszczy- opowieści dziada Borowego

    • 28.12.2024

    • 18 min 12 s

  • Inteligentne domy dla osób z niepełnosprawnościami

    • 22.12.2024

    • 21 min 49 s

  • Akcja "Pomagamy - Pamiętamy" Fundacji Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego

    • 21.12.2024

    • 17 min 15 s

  • Co dalej z warszawskim Kinem Luna?

    • 21.12.2024

    • 14 min 04 s

1
2
3
...
544
545
546