Rody i Rodziny Mazowsza

Rody i rodziny Mazowsza: Radziwiłłowie z Białej cz. I

  • Piotr Szymon Łoś

  • 03.03.2018
  • 23 min 19 s

Krótki opis odcinka

Dr Jerzy Flisiński, wieloletni dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Białej Podlaskiej, jeszcze w 1999 roku ubolewał, że radziwiłłowskie archiwa są niedostatecznie przejrzane, również pod kątem historii Białej Podlaskiej, dla której Radziwiłłowie są najważniejszym rodem w jej dziejach. Nad zbiorami tymi pracuje jednak prof. Tadeusz Bernatowicz z Uniwersytetu Łódzkiego. – To on znalazł w Petersburgu plany rozbudowy bialskiego pałacu Radziwiłłów – mówi Violetta Jarząbkowska, dyrektor Muzeum Południowego Podlasia. Z kolei Antoni Jodłowski, emerytowany kustosz Muzeum uważa, iż dzięki pozycji społecznej oraz działalności gospodarczej i fundacyjnej Radziwiłłów, Biała Podlaska wyrosła na ważne miasto w dziejach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pierwszy właściciel Białej z tej rodziny, Mikołaj Krzysztof „Sierotka” Radziwiłł (1549-1616), pod wpływem m.in. ks. Piotra Skargi oraz swojej opisanej podróży do Ziemi Świętej, zlikwidował zbór ariański, przywracając Białą katolicyzmowi i przebudowując tenże zbór na kościół pod wezwaniem św. Anny. Jak głoszą przekazy, w swoim życiu „Sierotka” był w Białej prawdopodobnie 16 razy, ale siedziba ta miała dlań swoją wagę, gdyż była po drodze na trasie między Warszawą a Nieświeżem, zaś aktywność na polu fundacyjnym wskazuje na jego wewnętrzne przemiany, których finałem było przejście z protestantyzmu na katolicyzm. Syn „Sierotki”, Aleksander Ludwik Radziwiłł (1594-1654), V ordynat nieświeski, odnowił przywilej lokacyjny miasta na prawie magdeburskim, zainicjował powstanie filii uczelni krakowskiej w postaci Akademii Bialskiej (obecnie Liceum im. Józefa Ignacego Kraszewskiego), jego pierwsza żona Tekla z Wołłowiczów ufundowała kaplicę różańcową przy kościele św. Anny, no i wreszcie – w 1633 roku rozpoczął budowę założenia pałacowego, którego niektóre części istnieją do dziś (oficyny, dwie wieże, brama wjazdowa w formie łuku triumfalnego i in.). Znaczenie Białej podkreśla także fakt, że synową Aleksandra Ludwika, była królewska siostra, Katarzyna z Sobieskich (żona Michała Kazimierza, 1635-1680). – To druga taka sytuacja w historii, że Radziwiłłowie byli tak blisko korony królewskiej, o której zawsze marzyli – przypomina Antoni Jodłowski O pozycji radziwiłłowskich żon – jak pisze Jarosław Kossakowski w „wSieci Historii” – mówił na otwarciu wystawy poświęconej Radziwiłłom, Maciej Radziwiłł, współczesny przedsiębiorca i filantrop, kolekcjoner dzieł sztuki związanych z dziejami rodu. Na tej wystawie, która gościła w Muzeum Południowego Podlasia w 2017 roku, można było zobaczyć np. kilka portretów Anny z Sanguszków Radziwiłłowej, żony kolejnego właściciela dóbr bialskich, Karola Stanisława Radziwiłła (1669-1719). To ona właśnie była motorem rozwoju gospodarczego miasta: dla dworu radziwiłłowskiego pracowali bowiem liczni rzemieślnicy, a ponadto powstały manufaktury, np. fajansu, huty szkła, szlifiernie w Nalibokach i Urzeczu, manufaktura sukna. Swoim następcom Anna zostawiła fortunę, a architektonicznymi pamiątkami po niej są zaś wspomniana brama oraz wieża wartownicza, najciekawsze dwa zabytki kompleksu poradziwiłłowskiego. Spośród fundacji i aktywności Radziwiłłów nie sposób nie wspomnieć o unitach. To nie tylko pounicki kościół - obecnie pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny - ale stała opieka nad działalnością grekokatolickich bazylianów. Fundowanie cerkwi unickich przez Radziwiłłów oraz prowadzenie misji przez bazylianów z Białej w przeszłości pokazały, że właśnie te miejsca objęte akcją misyjną (…) okazały się w wieku XIX najbardziej spolonizowane i zlatynizowane oraz stały się ostoją kultury polskiej i miejscem bohaterskiej obrony wiary obrządku unickiego (prof. Dorota Wereda). Przykładem może tu być parafia Hrud, ufundowana przez Michała Kazimierza Radziwiłła w 1666 roku (diecezja brzeska, potem chełmska), w której w lesie, pod dębami – dziś nazywanymi „Świętymi Dębami” – kilkanaście kobiet z dziećmi ukrywało się przed rosyjskimi żandarmami, na siłę przenoszącymi unitów do kościoła prawosławnego; co zresztą opisał Władysław Reymont w utworze „Z ziemi chełmskiej”. W audycji wzięli udział: Violetta Jarząbkowska, dyrektor Muzeum Południowego Podlasia w Białej i Antoni Jodłowski, emerytowany kustosz tegoż Muzeum. [gallery ids="220723,220724,220725,220726,220727,220728,220729,220730,220731,220732,220733,220734,220735,220736"]

Opis odcinka

Dr Jerzy Flisiński, wieloletni dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Białej Podlaskiej, jeszcze w 1999 roku ubolewał, że radziwiłłowskie archiwa są niedostatecznie przejrzane, również pod kątem historii Białej Podlaskiej, dla której Radziwiłłowie są najważniejszym rodem w jej dziejach. Nad zbiorami tymi pracuje jednak prof. Tadeusz Bernatowicz z Uniwersytetu Łódzkiego. – To on znalazł w Petersburgu plany rozbudowy bialskiego pałacu Radziwiłłów – mówi Violetta Jarząbkowska, dyrektor Muzeum Południowego Podlasia. Z kolei Antoni Jodłowski, emerytowany kustosz Muzeum uważa, iż dzięki pozycji społecznej oraz działalności gospodarczej i fundacyjnej Radziwiłłów, Biała Podlaska wyrosła na ważne miasto w dziejach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pierwszy właściciel Białej z tej rodziny, Mikołaj Krzysztof „Sierotka” Radziwiłł (1549-1616), pod wpływem m.in. ks. Piotra Skargi oraz swojej opisanej podróży do Ziemi Świętej, zlikwidował zbór ariański, przywracając Białą katolicyzmowi i przebudowując tenże zbór na kościół pod wezwaniem św. Anny. Jak głoszą przekazy, w swoim życiu „Sierotka” był w Białej prawdopodobnie 16 razy, ale siedziba ta miała dlań swoją wagę, gdyż była po drodze na trasie między Warszawą a Nieświeżem, zaś aktywność na polu fundacyjnym wskazuje na jego wewnętrzne przemiany, których finałem było przejście z protestantyzmu na katolicyzm. Syn „Sierotki”, Aleksander Ludwik Radziwiłł (1594-1654), V ordynat nieświeski, odnowił przywilej lokacyjny miasta na prawie magdeburskim, zainicjował powstanie filii uczelni krakowskiej w postaci Akademii Bialskiej (obecnie Liceum im. Józefa Ignacego Kraszewskiego), jego pierwsza żona Tekla z Wołłowiczów ufundowała kaplicę różańcową przy kościele św. Anny, no i wreszcie – w 1633 roku rozpoczął budowę założenia pałacowego, którego niektóre części istnieją do dziś (oficyny, dwie wieże, brama wjazdowa w formie łuku triumfalnego i in.). Znaczenie Białej podkreśla także fakt, że synową Aleksandra Ludwika, była królewska siostra, Katarzyna z Sobieskich (żona Michała Kazimierza, 1635-1680). – To druga taka sytuacja w historii, że Radziwiłłowie byli tak blisko korony królewskiej, o której zawsze marzyli – przypomina Antoni Jodłowski O pozycji radziwiłłowskich żon – jak pisze Jarosław Kossakowski w „wSieci Historii” – mówił na otwarciu wystawy poświęconej Radziwiłłom, Maciej Radziwiłł, współczesny przedsiębiorca i filantrop, kolekcjoner dzieł sztuki związanych z dziejami rodu. Na tej wystawie, która gościła w Muzeum Południowego Podlasia w 2017 roku, można było zobaczyć np. kilka portretów Anny z Sanguszków Radziwiłłowej, żony kolejnego właściciela dóbr bialskich, Karola Stanisława Radziwiłła (1669-1719). To ona właśnie była motorem rozwoju gospodarczego miasta: dla dworu radziwiłłowskiego pracowali bowiem liczni rzemieślnicy, a ponadto powstały manufaktury, np. fajansu, huty szkła, szlifiernie w Nalibokach i Urzeczu, manufaktura sukna. Swoim następcom Anna zostawiła fortunę, a architektonicznymi pamiątkami po niej są zaś wspomniana brama oraz wieża wartownicza, najciekawsze dwa zabytki kompleksu poradziwiłłowskiego. Spośród fundacji i aktywności Radziwiłłów nie sposób nie wspomnieć o unitach. To nie tylko pounicki kościół - obecnie pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny - ale stała opieka nad działalnością grekokatolickich bazylianów. Fundowanie cerkwi unickich przez Radziwiłłów oraz prowadzenie misji przez bazylianów z Białej w przeszłości pokazały, że właśnie te miejsca objęte akcją misyjną (…) okazały się w wieku XIX najbardziej spolonizowane i zlatynizowane oraz stały się ostoją kultury polskiej i miejscem bohaterskiej obrony wiary obrządku unickiego (prof. Dorota Wereda). Przykładem może tu być parafia Hrud, ufundowana przez Michała Kazimierza Radziwiłła w 1666 roku (diecezja brzeska, potem chełmska), w której w lesie, pod dębami – dziś nazywanymi „Świętymi Dębami” – kilkanaście kobiet z dziećmi ukrywało się przed rosyjskimi żandarmami, na siłę przenoszącymi unitów do kościoła prawosławnego; co zresztą opisał Władysław Reymont w utworze „Z ziemi chełmskiej”. W audycji wzięli udział: Violetta Jarząbkowska, dyrektor Muzeum Południowego Podlasia w Białej i Antoni Jodłowski, emerytowany kustosz tegoż Muzeum. [gallery ids="220723,220724,220725,220726,220727,220728,220729,220730,220731,220732,220733,220734,220735,220736"]

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Rody i Rodziny Mazowsza

Mamy w Polsce i na Mazowszu całą mozaikę rodzin. Są rody wielkie, możne i zasłużone, które przez wieki miały znaczenie polityczne, wsławiały się mecenatem kulturalnym i szeroką działalnością filantropijną. O wszystkich tych rodach staramy się mówić w tej audycji, najczęściej z udziałem ich członków lub z pomocą historyków.

Odcinki podcastu (502)

  • Długi cień Świętej Góry

    • 11.11.2024

    • 47 min 14 s

  • Matki, rewolucjonistki, patriotki - kobiety z rodu Jastrzębowskich

    • 11.11.2024

    • 51 min 23 s

  • Krupeccy, Odrowąż-Pieniążkowie, Lewiccy czyli pytania o pierwowzór Wokulskiego

    • 10.11.2024

    • 49 min 32 s

  • Anna z Działyńskich Potocka z Rymanowa

    • 27.10.2024

    • 50 min 38 s

  • Wierusz-Kowalscy, wybrane opowieści rodzinne

    • 20.10.2024

    • 44 min 26 s

  • II Zjazd Wierusz-Kowalskich

    • 13.10.2024

    • 49 min 46 s

  • Wilczkowscy: od Władysława, płk JKM po Eugeniusza, wybitnego psychiatrę

    • 06.10.2024

    • 53 min 01 s

  • Historia rodzinna opowiadana z pomocą fotografii

    • 29.09.2024

    • 48 min 52 s

  • Czetwertyńscy z Milanowa

    • 21.09.2024

    • 51 min 23 s

  • Kelles-Krauzowie z Radomia

    • 14.09.2024

    • 42 min 28 s

1
2
3
...
49
50
51